סימון מחבר התוכן בקוד
מהיום יוכל מנוע החיפוש של גוגל לזהות מיהו המחבר (Author) של כל עמוד תוכן באינטרנט, כמו למשל מאמר חדשותי, פוסט בבלוג, מתכון כלשהו ועוד. זיהוי המחבר (Authorship Markup) ייעשה ע"י קישור לעמוד הכותב הנמצא באותו דומיין יחד עם עמוד התוכן, כאשר בתוך תגית הקישור יופיע מאפיין rel=author (שהוא חלק מהסטנדרט הפתוח html5). מכאן יסיק מנוע החיפוש כי הדף אליו מצביע הקישור עוסק באדם שחיבר את התוכן בעמוד זה.
משמעות הזיהוי היא ליצור קשר בין עמוד הכותב לבין שלל התכנים שלו באותו דומיין. למשל, אם מדובר בכתב חדשותי באתר חדשות כמו CNN או Ynet אצלנו בארץ, בכל התכנים שלו יוכנס קישור לעמוד הכותב (עמוד שבו קורות חייו של הכותב, תיאור עיסוקיו, תמונה וכדומה) ובתוך הקישור יופיע המאפיין rel=author באופן הבא:
יש לשים לב כי הקישור יעשה לעמוד הכתב באותו דומיין בלבד ולא לעמוד בדומיין אחר.
החידוש של גוגל נעשה מתוך אמונה כי ישנו קשר הדוק בין כותב המאמר לבין הרלוונטיות של העמוד, וגוגל מתכוונת להיעזר במידע על יוצר התוכן כדי לשייך תכנים מכל רחבי הרשת אל כותביהם, ובכך לשפר עוד את תוצאות החיפוש ואת התאמתן לשאילתא שבוצעה.
קישור בין עמודי פרופיל בדומיינים שונים
הזיהוי ע"י המאפיין rel מיועד כאמור לקישור עמודי תוכן של המחבר אל עמוד הכותב הנמצא תחת אותו דומיין. אם אותו כותב הוא בעל עמוד פרופיל באתרים נוספים, כמו למשל אתר-בית משלו, עמוד ברשתות חברתיות כמו פייסבוק או לינקד-אין, או שיש לו עמוד אודותיו באתר אחר שבו הוא כותב, ניתן ללמד את גוגל שאותם עמודי פרופיל עוסקים באותו מחבר ע"י שימוש במאפיין rel=me, היוצא מאחד מעמודי הפרופיל שלו לעמודי הפרופיל האחרים. לדוגמה, קישור me מעמוד הפייסבוק לעמוד הפרופיל בלינקד אין (מומלץ לעשות קישור דו-כיווני). כדי לקשר בין עמודי פרופיל של אותו מחבר ולהקל על גוגל להבין שהם מדברים על אותו אדם, יש להשתמש במאפיין בתוך הקישור באופן הבא:
באותו אופן ניתן להכניס את אותו מאפיין בקישור חוזר מעמוד הבית של המחבר אל עמוד הכותב שלו באתר החדשות למשל, כדי לעזור לגוגל להסיק על הקשר בין העמודים.
אלו הם קישורים רק מעמודי מחבר ומעמודי פרופיל בדומיינים שונים ברשת.
מה משמעות זיהוי המחבר?
השאלה המתבקשת למשמע החדשות הללו מבית גוגל, היא מדוע זקוקה גוגל לכך שמנהלי האתרים או בעליהם יגדירו בקוד את הקשר בין התוכן לבין המחבר שלו? הרי שם המחבר רשום ממילא כמעט בכל עמוד תוכן כדי לתת קרדיט למחברו, ואתרים שאינם נותנים קרדיט כזה, נראה שלא יתחילו לעשות זאת עכשיו. הלוא הרובוטים של גוגל יודעים לקרוא את התוכן באתר ולפענח את הקשר בין המאמר לבין השם המופיע בתחילתו או בסופו. אולם ייתכן כי קשיים שונים בזיהוי הכותבים, יחד עם הרצון לתת תוצאות חיפוש טובות עבור מחבר ספציפי, הם שהביאו את גוגל להשתמש בסימון החדש.
כיום, תוצאות החיפוש במנוע החיפוש של גוגל משקפות את הגישה כי תוכן רלוונטי הוא תוכן איכותי מאתר איכותי, כאשר האיכות נקבעת על פי קריטריונים שונים של גוגל. הצעד שגוגל נוקטת בכיוון של זיהוי המחברים מצביע על השאיפה להתייחס יותר אל יוצרי התוכן, להקל על הגולשים למצוא תכנים של כותב מסוים, ואולי בעתיד לשפר את תוצאות החיפוש, כך שהן יתייחסו יותר אל המחברים של התכנים ברשת ולווא דווקא אל האתר שבו הם מופיעים.
לא ברור כרגע מה מתכוונת גוגל לעשות עם המידע שיתווסף לאינדקס שלה בנוגע לשיוך המאמרים לכותבים, אך ייתכן שהכוונה היא להתמקד ביוצרי התכנים ולאפשר תוצאות ייחודיות בעת חיפוש מחבר כלשהו. כל עוד גוגל מזהה את כל העמודים שנכתבו ע"י מחבר מסוים ואת כל עמודי הפרופיל של אותו אדם, היא יכולה למשל לארגן את תוצאות החיפוש כך, שאם הקלדנו את השאילתא "ליאור לוי" נקבל קישורים אל עמודי המחבר והפרופילים השונים שלו ברשת, וכן אל התכנים שהוא כתב.
צעד כזה יביא את הכותבים האיכותיים אל מרכז הבמה מבחינת גוגל, וייתן לגולשים הזדמנות למצוא בקלות את כל התכנים שלהם ואת כל המידע הקיים ברשת אודותיהם.
קריאה נוספת
הידע על קידום אתרים הוא מנסיון רב שנים של עבודה עם לקוחות וקידום הרבה מאוד אתרים, כמו גם מהתעדכנות קבועה בנושאים החמים בבלוגים גדולים ובאתרים המתמחים בנושא זה.
תוכל לקרוא חומר נוסף אצלנו באתר, וכמובן להעזר בבלוג הרשמי של גוגל או של מאט כץ שכתובתם זמינה בסרגל הכלים שלנו שאתה מוזמן להוריד ולהתקין.
מאיפה אתם משיגים את הידע על קידום אתרים?