פורטלים ואתרי תוכן
אתרי תוכן הם אתרים המבוססים על מערכת ניהול תוכן (Content Management System - CMS) המאפשרת לבעלי האתר להוסיף לו תכנים, לערוך את התכנים הקיימים ולשלוט בפרמטרים של מנועי החיפוש, כמו קביעת תיאור עמוד, מילות מפתח וכותרת ייחודיים לכל עמוד באתר.
פורטלים הם אתרי תוכן גדולים העוסקים בד"כ בנושא ראשי אחד ומטרתם היא להביא כמה שיותר תוכן ומידע באותו תחום. בשונה מאתרי תדמית שהם אתרים המציגים מידע שיווקי, פורטלים מרכזים מידע אובייקטיבי יותר אודות הנושא. אתר פורטל מספק לגולשים בו שירותים שונים הקשורים לתחום שבו הוא עוסק, כמו פורום או קהילות, עדכונים בזמן אמת, חדשות, מאמרים ועוד. בפורטלים רבים ניתן למצוא תכנים של בעלי מקצוע שונים בתחום, או אפילו לחפש בעלי מקצוע לפי חתכים שונים באינדקס בעלי מקצוע הנמצא באתר.
ברשת קיימים שני סוגים עיקריים של פורטלים:
- פורטלי חדשות - אלו הם אתרים גדולים ורחבים מאוד, המכילים לעיתים אף מאות אלפי עמודי תוכן. בפורטלי החדשות יש הרבה מעבר לחדשות בלבד, והם כוללים מידע, מאמרים ושירותים בתחומים שונים.
- פורטלי נישה - פורטל העוסק בתחום מסוים. תחת סוג זה של פורטלים קיימים אתרים כמו פורטלי משחקים, פורטלי עסקים או אפילו פורטלים אירגוניים, המשרתים את העובדים של חברה או אירגון מסוים.
מערכת ניהול תוכן
אתרי תוכן ופורטלים הם אתרים דינאמיים המכילים תוכן רב המתעדכן לעיתים תכופות, ולכן מטבעם הם דורשים יכולות ניהול מתקדמות המאפשרות ניהול שוטף של האתר, עם דגש על ממשק ניהול נוח. בין התכונות העיקריות הנדרשות ממערכת ניהול תוכן CMS של פורטל איכותי, ניתן למנות:
- עורך תוכן ידידותי למשתמש - עורך תוכן המאפשר כמה שיותר אפשרויות עריכה של הטקסט, כמו למשל גודל פונט, מספור, יצירת קישורים בגוף הטקסט, שילוב סרטון או תמונה ועוד. עורך תוכן מתקדם מקל על יצירת דפי תוכן רבים ועיצובם לפי הצורך.
- ניהול קטגוריות - מערכת תוכן מתקדמת מאפשרת לבעלי ההרשאה המתאימה ליצור קטגוריות חדשות, ולסווג את הכתבות לפי הקטגוריות המתאימות. הדבר יסייע לשמירה על מבנה היררכי ברור באתר, שהוא קריטריון חשוב עבור נוחות הגלישה ועבור קידום האתר בגוגל.
- ריבוי משתמשים - מערכת תוכן המאפשרת ניהול האתר ע"י כמה בעלי הרשאות ברמות שונות תאפשר חלוקה של הניהול בין כמה אנשים, כאשר כל אחד מהם בעל רמת הרשאה שונה.
- התאמה למנועי חיפוש - מערכת ניהול התוכן צריכה לאפשר הגדרת הפרמטרים לגוגל עבור כל עמוד בנפרד: כותרת עמוד title, כותרות h1 ו-h2, תיאור עמוד ומילות מפתח. הגדרת פרמטרים ייחודיים לכל דף תתרום לקידום האתר במנועי החיפוש.
- ניהול רשימות דיוור ומאגרי לקוחות - המערכת תאפשר הרשמה לרשימת דיוור מתוך האתר, וכתיבת מסרים או שליחת ניוזלטר לכל הרשומים באופן אוטומטי.
יכולות ופיצ'רים בפורטלים גדולים
מבחינת יכולות האתר, פורטלים הם עשירים בתוכן ושירותים שונים. פורטלים כוללים בדרך כלל:
- חומר וידע מקצועי - מגוון מאמרים בקטגוריות שונות, המספקים מידע נרחב בתחום עיסוק הפורטל.
- אינדקסים - חלק מן הפורטלים הגדולים ברשת מכילים אינדקס אתרים, ובחלק מן המקרים האינדקס הוא עיקר האתר. אינדקס אתרים מוצלח הוא דרך טובה לבעל האתר ליצור רווחים מפרסום ולהביא לתנועה רבה יותר באתר - גם של גולשים המחפשים באינדקס, וגם של אנשים שהגיעו אליו לאחר שחיפשו אתר אחר המופיע באינדקס.
- לוחות - רבים מאתרי התוכן הגדולים מכילים לוח דרושים, נדל"ן, מכירות יד שנייה או כל לוח אחר. גם כאן מדובר באלמנט שמגדיל את הטראפיק ואת זמני השהייה באתר באופן משמעותי. באמצעות מערכת ניהול התוכן, יכול בעל האתר לערוך מודעות המתפרסמות בלוחות ע"י הגולשים, להסיר מודעות הנוגדות את חוקי האתר, וכמובן לפרסם הודעות משלו.
- קטלוג מוצרים הנמכרים דרך האתר - פעמים רבות מאפשרת מערכת התוכן ניהול של מוצרים, וכך ניתן ליצור באתר קטלוג מוצרים למכירה.
- עידכוני חדשות שוטפים - אם מדובר בפורטל חדשות, נמצא בו בד"כ עדכונים ומבזקים שוטפים בזמן אמת, וכן כתבות ומאמרי פרשנות בנושאים אקטואליים. במקרה של פורטל בנישה מסוימת, הדגש יהיה על תוכן מקצועי בתחום.
- תכני גולשים - הוספת יכולות שיתוף תכני גולשים האופיניות לאתרי ווב 2.0 ,כמו פורומים, צ'אטים, תגובות, פתיחת בלוג או אפילו מיני-סייט בתוך האתר, תורמת לקידומו בכמה אופנים:
- הגולשים מעלים תוכן ובכך מעשירים את האתר במילות מפתח.
- הגולשים מעבירים זמן רב יותר באתר ומגדילים את זמן השהייה הממוצע בו.
- האתר מתעדכן באופן תדיר, ולכן נסרק לעיתים תכופות יותר ע"י גוגל.
- ניווט מתקדם - באתר גדול ועמוס בתוכן, משלבים יכולות המקלות את הניווט ומציאת התכנים הרבים. בין יכולות הניווט הללו ניתן למצוא עמוד מפת אתר, יכולת חיפוש באתר, ענן תגיות ותיוג מאמרים לפי קטגוריות, הצעה לקריאת מאמרים נוספים בנושא דומה בכל מאמר, וכן הלאה.
- יכולות שיתוף - יכולות שיתוף התוכן על ידי הגולשים לחבריהם, באמצעות חיבור לפייסבוק ושאר הרשתות החברתיות, שליחה והמלצת מאמר לחבר, סינדקציה ו-RSS ועוד.
כל אותן יכולות הקיימות בפורטלים מצריכות טכנולוגיה מתקדמת, העומדת בבסיס האתר ומערכת התוכן שלו. חברה מקצועית לבניית אתרים תספק עבור הלקוח את כל היכולות הטכניות אותן הוא מעוניין לשלב באתר, וכן תספק מערכת ניהול תוכן איכותית, שתהיה כלי נוח בידיו לביצוע עידכונים ועריכה שוטפת של התכנים.
שלבי בניית פורטל תוכן
הקמת אתר תוכן דורשת חשיבה ותכנון מוקדם על מנת להבטיח את הצלחת הפורטל. בשלב התכנון של האתר, יש לקחת בחשבון את הנקודות הבאות:
- בדיקת השוק - האם הפורטל נחוץ? האם קיימים אתרים דומים ברשת ועד כמה הם מצליחים? רצוי לחשוב מראש מה יהיה המודל העסקי של האתר והאם יש לו פוטנציאל רווחי. מומלץ להכין תוכנית עסקית מפורטת, כולל הוצאות והכנסות צפויות, יעדים ומטרות וכו'.
- הגדרת קהל היעד ותכנון הפורטל בהתאם - כדאי לאפיין מראש את קהל היעד באופן מדויק: האם מדובר בחתך מצומצם או רחב? האם הוא מיועד לציבור הדתי/חילוני? האם האתר ישמש בעיקר ילדים? בהמשך, יתוכנן האתר בהתאם לקהל היעד, החל בעיצוב וכלה בתכנים.
- חוויית גלישה - השאיפה היא לבנות אתר עם ערך מוסף לגולשים. הכוונה היא לאתר המספק לגולשיו תכנים מעניינים, שירותים שימושיים ומוצרים אטרקטיביים. שילוב נכון של כל אלה יגדילו את סיכויי ההצלחה.
- שיווק וקידום האתר - רצוי לקחת בחשבון כי הצלחת האתר תלויה במידה רבה בפרסום שלו. התנעה של אתר חדש כוללת שיווק באינטרנט וקידום אתרים אורגני:
- שיווק באינטרנט - כולל פרסום ממומן בגוגל, באנרים ומודעות ברחבי הרשת, רישום האתר באינדקסים, הפצת מאמרים ברשת, קידום ברשתות חברתיות ועוד.
- קידום אורגני - כולל התאמת האתר למנועי חיפוש (אופטימיזציית קוד ותוכן), בחירת מילות מפתח לקידום, בניית רשת קישורים נכנסים ועוד.
- קניין רוחני וזכויות יוצרים - דרישה זו קיימת לגבי כל אתר אינטרנט, ובייחוד באתר תוכן. יש להקפיד כי כל התכנים באתר הם מקוריים ולא פוגעים בזכויות יוצרים.
לסיכום
בניית פורטל תוכן היא עבודה מורכבת, שכדאי לבוא אליה מוכנים. חשוב לא לדלג על שלב תכנון האתר והגדרת היעדים והמטרות שלו.
על מנת לבנות פורטל או אתר תוכן מצליח, רצוי להיעזר בחברת בניית אתרים שברשותה הידע והכלים לפיתוח מערכת ניהול תוכן CMS שתאפשר את מגוון היכולות הקיימות בתחום, כמו מבזקי חדשות, שיתוף תכני גולשים, ניהול קטלוג ועוד. כמו כן, רצוי לבדוק היטב את השוק, המתחרים, היתכנות עסקית לפורטל ואת דרכי השיווק והפירסום שלו בכדי להביא למקסימום חשיפות בקרב גולשים פוטנציאליים.
עלויות פורטל
מחיר הפורטל תלוי בפונקציונאליות שלו (מה הפורטל יודע לעשות: תכנים, תגובות, חיפוש, תגיות, פורום וכו'), מורכבות העיצוב שלו ואיכות התשתית.
על מנת לקבל הצעת מחיר מסודרת, אנא צרי עימנו קשר בטלפון 077-7644819.
תודה,
דוד
התייעצות