לגרום לגולשים שלכם להתאהב בעיצוב האתר
כשאתם באים לבחור את הצבע המתאים ביותר לאתר שלכם, זיכרו שצבע הוא מרכיב בעל השפעה פסיכולוגית. לכן, כשאתם עוסקים בעיצוב האתר, בחירת הצבע צריכה להיעשות בקפידה יתרה, כדי להשיג את השילוב הנכון של צבעים, אשר ישדרו את התחושה המתאימה לנושא האתר.
אחת מהאפשרויות הטובות ביותר להתחיל בה היא הלוגו העסקי של האתר. לא רק בבחירת צבעים המופיעים בו, כדי להשית אותם באתר שלכם, אלא בחשיבה שהצבעים באתר שלכם, יגרמו ללוגו לבלוט ויזואלית. צריך לזכור ולהבין שצבע מסויים יכול לשנות את התחושה הכללית שנותן האתר שלכם למבקרים בו והשינוי יכול להיות דרמטי, בהתאם לשילוב עם צבע אחר.
בני אדם נוטים להתחבר לצבע, כאשר נוצרת אצלם חוויה רגשית, כתוצאה מתגובה מוחית או במילים יותר ברורות: כאשר אתם מביטים בצבע מסויים, לדוגמא כחול, אתם חושבים לעצמכם "זה כחול", אך החושים שלכם יכולים ליצור חוויה שונה לחלוטין מהמילה "כחול". ההמחשה הויזואלית של הצבע יכולה אפילו להשתנות בין אדם לאדם, למרות שברוב המקרים הוא נתפס כמשרה תחושה של קרירות.
הצעד החשוב בבחירת הצבע הנכון, היא בחירת ה"צבע השולט" לאתר – הצבע העיקרי באתר, הוא זה שישלוט ויקבע את התחושה הכללית. הצבע מעביר באופן מיידי את הטון הרגשי אותו אתם רוצים להעביר למבקרים באתר והוא אמור לייצג באופן ראוי ביותר את השירות שאתם מציעים. הצבע העיקרי הוא ההחלטה החשובה ביותר שתעשו.
פסיכולוגיה של צבעים
כדי להבין את חשיבות השפעת הצבע השולט על הגולשים באתר, נדבר קצת על פסיכולוגיה. גם לצבעים יש פסיכולוגיה:
- כחול – קרירות, רוחניות, חופש, סבלנות, אמינות, שלום, נאמנות, אך גם עצבות ודכדוך.
הצבע הכחול משרה רגיעה על המח. התבוננו בים או בשמיים הכחולים ותוכלו לחוש בתחושת הרוגע. אנו נוטים לחבר בין בטחון ויציבות וכחול משדר אינטליגנציה ואמון. הוא מרגיע את האנרגיה שלנו ומאפשר לנו ריכוז גבוהה יותר וחשיבה רציונלית. לא מפתיע שכחול נחשב כ-"צבע עסקי". "עסקים" משדרים פתרונות יעילים והגיוניים לצרכים. כחול יתאים מאוד לאתרים אשר עוסקים בנושא של מתן פתרונות לבעיות רציונליות ולמוצרים אשר מעניקים תחושה של יציבות בחיי היומיום. - אדום – כח, ריגושים, תחושה, אנרגיה, אך גם סכנה ואגרסיה.
הצבע האדום הוא צבע המשדר עוצמה, צבע שתופס תשומת לב. התגובה הטבעית שלנו לצבע מתקשרת לתשוקה, אהבה ותאווה, אש או בצד השלילי: מלחמה, אלימות, דם ואגרסיביות. על פי בדיקות שבוצעו, הצבע האדום משפיע על לחץ הדם שלנו והנשימה. מהסיבות האלה, נצבעים תמרורי אזהרה בצבע אדום – הם מושכים את העיניים ומאלצים אותנו להתבונן. שימוש בצבע האדום מתאים ביותר לאתרים אשר עוסקים באהבה ורומנטיקה, אתרים המכוונים לדור הצעיר, יותר מאשר למבוגרים. - צהוב – אופטימיות, אור, שמחה, בהירות.
צהוב הוא הגוון של השמש העולה, מסמל תקווה, אור ואנרגיה. צפייה בצבע צהוב, מאיצה את מערכת חילוף החומרים בגוף. שימוש בלוגו עם ציור של שמש, מסמל את הרצון להיטיב עם העולם, כמו באתרים המתקשרים לעשייה בעולם השלישי. צהוב גם הוא מושך את העין, אך עדיף להשתמש בו במתינות, היות והוא אחד הצבעים המעייפים את המתבונן, תוצאה של הבהירות הגבוהה שיש בו. - ירוק – שפע, בריאות, עושר, מנוחה, טבע, חיים.
ירוק הוכח כצבע אשר מביא שלווה ומשרה ריפוי. זו הסיבה שאתרים העוסקים בתחומי הבריאות, נוטים להשתמש בירוק כצבע השולט באתר. - כתום – הערכה, אנרגיה, שובבות, אומץ, חברות, חום.
הכתום הוא הצבע המופיע בחיינו בימי הסתיו ובשקיעה. הוא צבע חי וחם והרבה יותר מתון מהאדום הלוהט. כתום ידוע כמעורר תיאבון. חברות העוסקות בתחום התקשורת, נוהגות לבחור בצבע זה, כדי לשדר נעורים וחיבור לחיים כמו גם שחרור וחופש. - שחור – מיסתוריות, כח, אלגנטיות, כח.
משחר האנושות אנחנו מכירים את הצבע השחור כצבע של הלילה, הזמן שבו החשכה שוררת על העולם במיסתוריות. לעיתים הצבע מחבר אותנו לרוע ותחושה של אבלות ומוות, אך דווקא עבור המצרים הקדמונים סימל שחור צבע של חיים ולידה מחדש, כאשר השמש שוקעת כדי להיוולד מחדש בבוקר. השחור מסמל גם עוצמה ואלגנטיות ותוכלו לחשוב שהלוגו השחור בסמל של בטמן, לא הגיע לשם בטעות, אלא בחשיבה מושכלת. זו בהחלט בחירה שאמורה לסמל את העוצמה, המיסתוריות והאיום. שילוב שחור עם צהוב מסמל את ניצחון התקווה וההתחדשות בעולם. - לבן – טוהר, נעורים, רעננות, נקיון, שלום.
הלבן מייצג את הטוהר וההיטהרות וגם מסמל רוחניות. הוא מייצג חיים ונישואין בתרבות המערבית, אך גם מייצג אבלות ומוות בתרבות המזרח הרחוק. ניתן להבחין בצבע הלבן באתרים העוסקים בנקיון, טיפוח ואסתטיקה.
טיפים לשילוב חכם של צבעים באתר שלכם
עכשיו, לאחר שאנחנו מבינים את האפקטים הפסיכולוגיים של הצבעים, לפחות החשובים ביניהם, אפשר לפעול לטובת הביצוע ולהלן מס' טיפים מכוונים:
- מכירים את האמרה "מעט זה הרבה"? זה נכון גם לשימוש בצבעים באתר שלכם. קשת הצבעים באתר שלכם אמורה להיות מושכת, אך תוך שימוש מאוזן. צבעים רבים באתר ימשכו את המבט אליהם, אך לא בטוח שזה יהיה בצורה חיובית, ולכן חשוב לשמור על פשטות.
- שימוש בצבעים מנוגדים, מסייע לגולשים שלכם לקרוא בקלות את תוכן האתר. אם הכתב קריא יותר, המסר יועבר בקלות. עדיף להשתמש בצבעים מנוגדים מגלגל הצבעים, כך שכל צבע ידגיש את השני. הכלל הזה נכון גם בנושא של שילוב הצבע של הטקסט על צבע הרקע של הדף, לדוגמא: הוכח כבר שאותיות בצבע שחור, על גבי דפים לבנים, מאפשר קריאה הרבה יותר קלה מאשר אותיות לבנות, על רקע בצבע שחור.
- סמליות – אם אתם בונים אתר לעסק בינלאומי, אתם צריכים להתאים את גלגל הצבעים לקהל היעד שלכם. אתם אמורים לבדוק מה הצבע שבחרתם מסמל עבור כל קבוצה של לקוחות, אליהם אתם מנסים להגיע.
- יש לך מיתוג קיים לעסק? רצוי לשלב את צבעי הלוגו והצבעים המאפיינים אתכם כחלק מצבעי האתר הקיים. הדבר יעזור ליצירת זהות אחידה בין המיתוג הקיים לאתר החדש.