שלבים בבניית אתרים
אתר אינטרנט יכול להוות מקפצה בעבור כל עסק אשר רוצה למקסם את המכירות שלו. האינטרנט מאפשר מגוון רחב של אפשרויות, ממכירה באתר עצמו, דרך שיווק ופרסום, ועד שיתוף הגולשים (הלקוחות) ויצירת קשר עימם. מרגע שהחלטנו להיכנס אל העולם הווירטואלי ועד התוצאה הסופית - אתר אינטרנט פעיל ומצליח, ישנם כמה שלבים שכדאי להכיר מראש. פיתוח אתרים איכותיים חייב לקחת בחשבון את צורכי העסק ואת האופי שלו, ולכן חלק משלבי בניית אתר אינטרנט נעשים תוך שיתוף בעלי העסק.
הכנו עבורכם מאמר על השלבים בבניית אתרים, המתאר כל שלב ושלב בתהליך:
שלב א': תכנון ע"י הלקוח
מן הרגע שבו הכרנו בצורך לבנות אתר אינטרנט עבור העסק שלנו, מתחיל שלב תכנון האתר. חישבו אלו אתרים אהובים עליכם באינטרנט ומה יש בהם שאתם מעוניינים שיהיה קיים גם אצלכם באתר. אבל בשלב זה ההתמקדות צריכה להיות באלו פונקציות להכניס לאתר, ולא רק במראה העיצוב שלו. פונקציות לדוגמה: האם יהיה בו תוכן בלבד? האם תרצו לשלב פורום או בלוג? האם אתם מעוניינים באתר חנות שיהיה ניתן לנהל בו מכירה של מוצרים?
תהליך החשיבה והתכנון הראשוני נעשה עוד לפני הפנייה לחברות בניית אתרים, על מנת שבפעם הראשונה שתשוחחו עם בונה אתרים, תדעו כבר מה הדרישות הבסיסיות שלכם. כדי לקבל תמונה יותר ברורה של האפשרויות העומדות בפניכם, מומלץ לגלוש באתרים בתחומכם, כלומר אתרים מתחרים. ההצצה הזו לא רק תיתן לכם רעיונות לפונקציות ותוכן באתר שלכם, אלא גם תיתן לכם מושג מי המתחרים שלכם ועד כמה הם חזקים.
שלב ב': בחירת חברת בניית אתרים
עכשיו כשיש לכם בראש תמונה כללית של האתר הרצוי, זהו הזמן לפנות אל חברת בניית אתרים. אתם עומדים לגלות שהשוק מוצף בחברות כאלה. חלקן מקצועיות יותר וחלקן פחות, ולכל חברה יש צדדים חזקים יותר וחזקים פחות. למשל, ישנן חברות אינטרנט המציעות לא רק פיתוח אתרים אלא גם קידום אתרים ושיווק באינטרנט, בעוד שחברות אחרות מתמקדות רק בתחום מצומצם כמו עיצוב אתרים או בניית דפי נחיתה.
אם כוונתכם היא לבנות אתר אינטרנט מצליח, כדאי שתפנו לחברת בניית אתרים מקצועית, שמסוגלת לבנות אתר איכותי ותקני שיהיה ניתן בהמשך לקדם אותו במנועי חיפוש. בררו מה מציעה לכם כל חברה שפניתם אליה והשוו לא רק את המחירים אלא גם את איכות המוצר שתקבלו: האם האתר יעמוד בתקני W3C? האם הוא יותאם לכל הדפדפנים? האם תיעשה לו אופטימיזציה למנועי חיפוש תוך כדי תהליך בניית האתר? רק לאחר שבחנתם את הפרטים החשובים הללו ווידאתם שיבנו לכם אתר בסטנדרט גבוה, התקדמו הלאה לחתימת חוזה עם בונה אתרים. על מנת להבטיח שהחברה שבחרתם תבנה לכם אתר בסטנדרטים הגבוהים ביותר, דרשו מהם לעמוד בקוד האתי הזה.
משלב זה והלאה, כל השלבים נעשים תוך ייעוץ והכוונה של חברה הקמת אתרים. כמובן שגם לכם כלקוחות יש השפעה רבה על קביעת המטרות, היעדים ואיפיון האתר, אולם חברת בניית אתרים מקצועית תוכל לתת לכם ייעוץ יקר מפז בנוגע לתכנון האתר. לכן כדאי מאוד לא לוותר על ביצוע כל השלבים הבאים בשיתוף עם מומחים בתחום האינטרנט.
שלב ג': הגדרת מטרות ויעדים לאתר
הגדרת מטרות עוזרת להישאר ממוקדים בדרך אל ההצלחה של האתר שלכם. בהגדרת המטרות מבדילים בין מטרות כלליות, לבין יעדים הניתנים להגדרה, שלפיהם תימדד ההצלחה של האתר. כאשר באים להגדיר מטרות לקראת בניית אתר אינטרנט, צריך להתייחס לשאלות כמו:
- מה תפקידו של האתר בשיווק העסק? לדוגמה, נוכל להגדיר שמטרת האתר היא למכור מוצר או שירות כלשהו.
- איך האתר יעזור לשימור קשרים עם לקוחות? אם החלטנו שמטרת האתר היא להיות צינור מקשר ביננו לבין הלקוחות, ניתן לבנות אתר המאפשר העלאת תכני גולשים, אך גם אפשרות יצירת קשר בלבד יכולה להספיק, תלוי כמובן במטרות וביעדים שהגדרנו.
היעדים של האתר הם מטרות המוגדרות באופן מדויק יותר, כך שניתן יהיה למדוד את ההישגים ואת העמידה ביעדים שנקבעו. לדוגמה, יעדי האתר יכולים להיות:
- להשיג 100 רשומים לרשימת התפוצה תוך חצי שנה.
- להגדיל את מספר הלקוחות החדשים בתוך תקופת זמן מוגדרת.
- להגיע לעמוד הראשון בתוצאות החיפוש בגוגל תוך פרק זמן כלשהו.
שלב ד': מחקר שוק
על מנת להכיר את הסביבה העסקית שבה האתר שלנו יפעל, מבצעים מחקר שוק, בדומה למחקר הנעשה עבור כל עסק או מוצר חדש. חקר השוק אמור לתת תמונה של מצב המתחרים, במה בדיוק הם עוסקים, ועל רקע זה - מה יהיה הערך המוסף של המוצר שלנו. בנוסף, במסגרת מחקר שוק נבדוק מיהו קהל היעד שעבורו בונים את האתר, וננסה להעריך האם אותו קהל גולשים ימצא צורך באתר החדש שלנו.
בניית אתר אינטרנט ללא התחשבות במצב השוק, במתחרים ובאופיו של קהל היעד, עלולה להסתיים בכישלון לא רק של האתר עצמו אלא גם של העסק, לכן חשוב לבצע מחקר שוק מקיף טרם התחלת הקמת האתר.
שלב ה': איפיון האתר
בשלב זה יוגדר סוג האתר, המבנה שלו, אלו קטגוריות ותפריטים הוא יכיל, מה יהיה תוכן האתר, מה יהיה העיצוב שלו ואילו פונקציות יהיו בו (למשל עמודי תוכן, פורום, לוח מכירות, חדשות ועוד). הדרישות הללו מוצגות בדרך כלל במסמך איפיון אתר, כאשר מקובל להכין שרטוט או פירוט בכתב של מבנה העמודים. כיוון שמסמך האפיון ישמש בהמשך אנשים שונים (המתכנת, המעצב, עורכי התוכן, וכמובן אתכם), אנו מציעים כי אפיון האתר יכיל את הפרקים הבאים: דרישות פונקציונאליות, מבנה האתר והגדרות עיצוב, עמידה בתקנים וסטנדרטים (כאן יש לדרוש בכתב את הסטנדרטים מהקוד האתי שהצגנו בשלב ב'), תכנים.
מבחינת תכנון עיצוב האתר שלכם, זכרו כי עיצוב אתרים הוא למעשה חלק מתוכנית השיווק באינטרנט. המראה של האתר צריך להתאים לתוכן שלו, למשל אתר לילדים יהיה צבעוני יותר, ואתר מתכונים יכיל בד"כ תמונות או מוטיבים מעולם האוכל והבישול.
אם חשוב לכם לא רק לבנות אתר אינטרנט, אלא גם לקדם אותו במנועי חיפוש, חשוב שתדעו שאיפיון האתר קשור בעבותות לקידום אתרים. ההחלטות על מבנה התפריטים ועל מילות מפתח שיופיעו בתוכן הן הבסיס לקידום אורגני של אתר אינטרנט. כדי לעשות איפיון אתר מוצלח, יש לקחת בחשבון את המטרות והיעדים שהוגדרו לאתר ואת מצב השוק כפי שהוא התגלה במחקר השוק שעשינו.
שלב ו': מחקר מילים
שלב זה נחשב לחלק ממחקר השוק ואיפיון האתר, והוא יכול להתחיל בשלב מוקדם מאוד בתכנון האתר. לעיתים תכנון של אתר חדש מתחיל במחקר מילים, כאשר תוכן האתר ואופיו יוגדרו מאוחר יותר לפי תוצאות המחקר שבוצע. בכדי לבחור מילות מפתח צריך:
- ללמוד את התנהגות הגולשים - כלומר אילו מילות חיפוש הן מבוקשות יותר ואילו פחות?
- לחקור את האתרים המתחרים בתחום - אילו מילות מפתח מקדמים האתרים המתחרים, איך הם עושים זאת ולאיזה דירוג הם מגיעים במנועי החיפוש?
- להכיר את מנוע החיפוש - אילו מילים וביטויים גוגל מקשר עם מילות המפתח המקודמות באתר שלנו?
לאחר הניתוח של כל הגורמים הללו, מכינים רשימת מילות מפתח לשילוב באתר, ומתכננים את מבנה האתר ואת תוכנו, כך שהם יהיו אופטימליים לקידום מילות המפתח שנבחרו.
שלב ז': בחירת דומיין ורכישת דומיין
בחירת הדומיין היא חלק חשוב בשלבי בניית אתרים. הדומיין הוא הכתובת שבה ניתן יהיה למצוא את האתר. בחירת דומיין נכונה נעשית תוך כדי שיקולים שיווקיים כמו גם שיקולים הקשורים לקידום האתר. דומיין חזק יכול לתרום לדירוג של האתר במנועי החיפוש ולכן כדאי לבחור דומיין שיענה על הקריטריונים הבאים:
- דומיין ותיק - ככל שהדומיין ותיק יותר כך הוא נחשב בעיני גוגל כדומיין חזק יותר, אולם רצוי לרכוש דומיין שהאתר שהיה מקושר אליו בעבר קשור לנושא האתר שאנו מקימים.
- דומיין קליט ושיווקי - השם צריך להיות כמה שיותר קצר וקל לאיות, כדי למנוע טעויות הקלדה אפשריות.
- סיומת הדומיין - לאתרים ישראלים מומלץ לבחור דומיין עם סיומת co.il, כיוון שגוגל נותן עדיפות לאתרים שהסיומת שלהם מתאימה למדינה שבה מתבצע החיפוש.
- דומיין שלא נפסל ע"י גוגל.
רכישת הדומיין יכולה להיעשות דרך איגוד האינטרנט הישראלי, או דרך חברה אחרת המציעה שירותי רכישת דומיינים ישראליים.
שלב ח': אחסון האתר
אתר אינטרנט הוא בפועל אוסף של קבצים המייצגים מידע (קטעי קוד לביצוע, תוכן האתר, תמונות, סרטונים, וכו'). קבצים אלו חייבים להיות מאוחסנים על שרת אחסון וזמינים עליו לגולשים פוטנציאליים בכל שעות היממה.
ישנן חברות אחסון אתרים רבות המציעות חבילות שונות לאחסון אתרים. החבילות הללו נבדלות זו מזו בנפח האחסון המוצע ללקוחות, במיקום האחסון (בארץ או בחו"ל), במהירות התעבורה וכמובן במחירים. לעיתים ניתן לקבל מחברת אחסון אתרים דומיין בחינם, וזהו פרט שכדאי לדעת לפני שרוכשים דומיין.
שלב ט': פיתוח ועיצוב האתר
זהו אחד החלקים המרכזיים בשלבי בניית אתרים. בשלב הפיתוח הופכים את התוכניות לאתר אינטרנט. פיתוח אתרים כולל את כתיבת הקוד בשפת תכנות כמו asp או php. בניית אתר אינטרנט היא עבודה טכנית ומורכבת, הכוללת תכנון קפדני של מבנה האתר והפונקציות שהוא יכיל, ולאחר מכן כתיבת הקוד בצורה איכותית כך שהאתר יעבוד כמו שצריך. התשתית שאותה בונים בשלב זה קובעת במידה רבה את הצלחתו של האתר. אתר איכותי יהיה מהיר ויוצג היטב בכל הדפדפנים, בעוד שאתר שפותח כלאחר יד, או ע"י שימוש במערכת גנרית לבניית אתרים חינם, עלול להיתקל בבעיות בתצוגה בדפדפנים שונים, בעיות שדרוג, טעינה איטית וכן סריקה לקויה ע"י מנועי חיפוש כמו גוגל.
שלב י': כתיבת תוכן והעלאתו לאתר
אחד הקריטריונים החשובים ביותר לדירוג האתר בגוגל הוא כמות ואיכות התוכן שיש בו. תוכן איכותי המכיל ערך מוסף לגולשים הוא חשוב מאין כמוהו. כתיבת התוכן צריכה להיעשות בהתאם למחקר המילים שעשינו, כלומר התכנים יכילו את מילות המפתח שבחרנו על מנת שהאתר יהיה רלוונטי למילות החיפוש שמקלידים הגולשים במנועי החיפוש.
התכנים באתר צריכים להיות כתובים בצורה כזו, שאותם גולשים שהגיעו אליו ממנוע החיפוש או בכל דרך אחרת, יתעניינו ויקראו בו כמה שיותר. מלבד זאת, התוכן צריך להיות "מוכר", כלומר, לעזור לנו להפוך את הגולשים ללקוחות שלנו, או לפחות לגרום להם לזכור אותנו ואת האתר שלנו, וכך אולי הם יחזרו אליו בעתיד. בגלל כל הסיבות הללו, חשוב שכתיבת התוכן תיעשה תוך התייעצות עם מומחים, שיידעו לומר לנו על מה לכתוב, אילו מילים וביטויים לשלב בטקסט, מהו האורך האופטימלי של כתבה, ואיך לגרום לגולשים לקרוא את התכנים.
שלב יא': התנעת האתר
עכשיו כשכמעט הכול כבר מוכן, הגיע הזמן להעלות את האתר לאוויר ולחכות שיגיעו הגולשים. כדי שהאתר שלנו ימשוך אליו כניסות, צריך לפרסם אותו במקומות שונים, למשל באינדקס אתרים, בפירסום ממומן של גוגל, בבאנרים באתרים שונים, וכיו"ב. בנוסף, חשוב להשיג קישורים נכנסים לאתר על מנת שגוגל יתחיל לאנדקס את עמודיו, וכתוצאה מכך גם להכניס אותו לתוצאות החיפוש. ככל ששלב זה ייעשה מוקדם יותר, כן ייטב, על מנת לצבור ותק לדומיין שהוא פרמטר חשוב בקידום האתר בגוגל.
שלב יב': קידום אתרים
אם בונים אתר אינטרנט בחברה מקצועית ומקפידים על פיתוח של אתר איכותי, הרי שקידום האתר למעשה כבר החל - בחירת מילות המפתח וכתיבת התוכן, כמו גם בחירת הדומיין, פיתוח הקוד ועיצוב האתר - כל אלה משפיעים על הדירוג בגוגל. עבודת הקידום לאתר מתחילה בשלב מוקדם מאוד בבנייתו והיא ממשיכה לטווח הארוך, גם לאחר שהאתר כבר פעיל ומגיעים אליו גולשים רבים. במקרים רבים, במיוחד באתרים קטנים בתחומים תחרותיים, אם מפסיקים את פעולות הקידום, הדירוג בתוצאות החיפוש האורגניות עלול לרדת במהירות. לכן, עבודת הקידום היא עבודה ממושכת, וכוללת בין השאר:
- הפצת מאמרים ברשת בכדי להשיג קישורים לאתר.
- כתיבה בבלוגים, פורומים וטוקבקים למטרת הוצאת קישורים ומיתוג האתר והחברה.
- אופטימיזציית תוכן - שילוב מילות מפתח באתר, ושימוש בפרמטרים הנדרשים ע"י גוגל, כמו: כותרות h1,h2, כותרת עמוד title, תיאור עמוד description, ועוד.
- קישורים פנימיים בין דפי האתר.
- הדגשות של ביטויי מפתח בתוך הטקסטים.
שלב יג': שיווק ופרסום באינטרנט
כדי שהאתר שלנו יזכה לחשיפה קבועה של גולשים רבים, מלבד קידום אתרים נדרש גם שיווק ופרסום של האתר באמצעים שונים. כיום הנושא החם ביותר בשיווק באינטרנט הוא שיווק ברשתות חברתיות כמו פייסבוק, אך בתחום הפרסום ברשת השמיים הם הגבול, וניתן להרחיב את השיווק לאפיקים רבים ומגוונים:
- פרסום ממומן בגוגל
- פרסום מאמרים ברשת
- שיווק באמצעות סרטונים ביו-טיוב
- רישום לאינדקסים ואתרי המלצות
- פעילות שיווק גרילה בבלוגים, פורומים וטוקבקים
- שליחת ניוזלטר ודואר אלקטרוני ממוקד לרשימת תפוצה
שלב יד': ניתוח ומסקנות
לאחר שהאתר כבר פעיל ברשת, אחת לזמן מה מומלץ לבצע ניתוח סטטיסטי של הפעילות באתר. ישנם כלי סטטיסטיקה שונים, כמו למשל גוגל אנליטיקס Google Analytics, שניתן לבדוק בעזרתם מדדים כמו מספר כניסות לאתר, מילות חיפוש שדרכן נכנסו הגולשים, כמה זמן גלשו באתר ובאילו עמודים ביקרו, לאחר כמה זמן יצאו ממנו ומאיזה עמוד עשו זאת, ועוד. ניתוח הנתונים הללו יכול להביא להסקת מסקנות חשובות, בינהן:
- באילו שיטות קידום או שיווק להתמקד?
- אילו עמודים בנויים לא טוב וגורמים לבריחת גולשים מהאתר?
- התאמת מילות מפתח טובות יותר - מה מחפשים הגולשים שהגיעו אלינו, והאם הם מצאו מענה לצורך שלהם?
לסיכום
הקמת אתר אינטרנט היא תהליך ארוך שתחילתו בבדיקת השוק ותכנון כללי של האתר ובסופו של התהליך מתקבל אתר חדש שיש לשווק אותו ברשת, לקדם אותו במנועי החיפוש, לפרסם אותו וכמובן מידי פעם לבדוק את הביצועים שלו ולתקן כשלים קיימים. לכל חברת בניית אתרים ישנה גישה שונה במקצת, וחברות שונות שמות דגש על שלבים שונים. בבחירת חברה לפיתוח אתר אינטרנט, מומלץ לבדוק היטב שהקמת האתר שלכם תיעשה בסטנדרט הגבוה ביותר, כך שהוא ייראה ויתפקד כיאה לאתר מקצועי שמקומו בעמוד הראשון בגוגל.
גם לאחר שהאתר בנוי, יש לזכור לתחזק אותו בצורה חכמה, לעדכן אותו בתכנים לפי דרישות וצורכי הגולשים, לקדם אותו במנועי החיפוש, לשווק ולפרסם אותו, כי האתר שלכם הוא הפנים שלכם ושל העסק שלכם.
תודה