יצירת קשר עם חברת בניית אתרים צור קשר

 077-7644819
חייגו או השאירו הודעתכם

 
מאמרים אחרונים מאמרים אחרונים
03/12/2024 10:44
מדריך זה מציג טכניקות מתקדמות לאופטימיזציה של UX, כולל ממשקי גרירה ושחרור, תוצאות בדיוק בזמן עם AJAX...
26/11/2024 11:09
מדריך זה מכסה את ההיבטים הבסיסיים של קידום אתרים, תוך התמקדות בטכניקות, כלים ואסטרטגיות של קידום חנו...
17/11/2024 17:26
במדריך זה, נבין מדוע בניית חנות וירטואלית חייבת להעשות תוך חשיבה על אופטימיזציית מהירות הגלישה ונחקו...

על סטנדרטים לבניית אתרי אינטרנט - html vs. xhtml

  1. דף הבית
  2. בניית אתרי מכירות
  3. על סטנדרטים לבניית אתרי אינטרנט - html vs. xhtml
קוד xhtml הוא כיום התקן לבניית אתרי אינטרנט. מדוע תומך ארגון w3c דווקא במבנה קוד זה, ואיך כל זה קשור לקידום אתרים?
אייקון תקפות w3c xhtml 1.1

מבנה html לעומת xhtml

html היא שפת תגיות, שהומצאה ע"י טים ברנרס-לי, פיזיקאי במקור, במטרה לאפשר לחוקרים בתחומו לשתף פעולה ולחלוק מידע. כוונתו הייתה לאפשר הפיכת כל מסמך למסמך שניתן להציגו באינטרנט, כך שיוכל לשמש כל אדם שיש לו גישה לרשת. שפת html מורכבת מקוד טקסטואלי קריא שכל אדם מסוגל להבין את מבנהו, והיא משמשת ליצירת עמודי אינטרנט ועיצובם. שפה זו נחשבה מאז לסטנדרט ברשת האינטרנט, אולם מאז שחברת מיקרוסופט פיתחה את מבנה xml - פורמט להגדרת מבנה נתונים, וזה נקבע כתקן ע"י ארגון  World Wide Web Consortium - w3c, השתנו פני הדברים בעולם בניית האתרים.

ברנרס-לי הקים את ארגון w3c בשנת 1994, ושם לו למטרה להביא את האינטרנט למיצוי הפוטנציאל שלו עי" הגדרת תקנים והמלצות שיבטיחו את התפתחות וצמיחת האינטרנט בכיוון הנכון. המעבר לתקן xhtml מדגים את העיקרון הזה של ה-w3c. הארגון הכניס לשימוש את תקן xhtml לראשונה בשנת 2000. זהו תקן נוקשה ומגביל הרבה יותר מהתקן של html. מבנה זה הינו בבסיסו html שעליו הולבשו כל הגבלות הסינטקטיקה של פורמט xml, כגון הדרישה שלכל תגית תהיה תגית סגירה (או שהתגית תסגור את עצמה). בכל גירסת xhtml התווספו הגדרות מדוייקות יותר והגבלות נוספות, כגון תגיות שמותר לקנן בתוך אחרות ותגיות שאסור (אלו הן הגדרות בפורמט DTD סטנדרטיות כמו לכל xml). שורת ה- DOCTYPE הראשונה בכל דף באתר שלכם, תראה לכם לפי איזה תקן ואיזו גירסה נכתב הדף (שם גם תראו את הקישור ל-DTD עם בדיקות הסמנטיקה על ה-xhtml במידה והאתר בנוי ב xhtml כמובן).

גירסת xhtml הראשונה היא גירסה 1.0, שהגיעה ב-3 חומרות בדיקה:

  • xhtml 1.0 frameset - גירסה פחות מחמירה, שנועדה למי שמתקשה לעבור לתקן xhtml ומעדיף קוד גמיש יותר ופחות הגבלות
  • xhtml 1.0 transitional - הגירסה הנפוצה ביותר של תקן xhtml, שנועדה ליצור מעבר חלק של המתכנתים מקוד html לקוד xhtml
  • xhtml 1.0 strict - הגירסה הנוקשה ביותר של xhtml 1.0

בהמשך, התפתחה גירסה 1.1 עבור תקן xhtml שהיתה מבוססת כולה על xhtml 1.0 strict וכללה תיקונים קוסמטיים והגבלות שפה לא משמעותיות נוספות. גם גירסת xhtml 2.0 יצאה, אך זו נחלה כישלון חרוץ בשל הגבלות מיותרות ואי תאימות לאחור. נכון לרגע כתיבת מאמר זה, גירסה 1.1 היא האחרונה והמחמירה ביותר, כאשר גירסה 2.0 איננה נתמכת יותר ואין ממשיכים את פיתוחה. העתיד כנראה צופן לנו את גירסת xhtml 5.0 שתהיה תואמת לסטנדרט המדובר בימינו, html 5.0, כמובן עם ההגבלות הרלוונטיות של פורמט ה-xml. גירסה זו צפוייה להגיח אל העולם רק לקראת סוף 2011 ולכלול מבנה סמנטי ברור יותר (עם תגיות עבור header, menu, footer) ותגיות מולטימדיה ייחודיות.

היתרון של תקן xhtml על פני תקן html

תקן xhtml הינו, כאמור, תקן נוקשה הרבה יותר מאשר תקן html ולכן הוא מעלה מספר יתרונות על פני תקן html, ואלו הם:

  • תאימות לדפדפנים - התקן נותן פחות "חשיבה יצירתית" לדפדפן כיצד להציג את הנתונים, ולכן ברוב המקרים אתר שנכתב תחת תקן xhtml הוא אתר שיראה זהה תחת כל הדפדפנים השונים.
  • סריקה טובה יותר של הקוד על ידי העכביש של גוגל - עמידה בתקן מבטיחה כי גוגל יסרקו את הדפים בצורה חלקה יותר ומהירה יותר.
  • הפרדת קוד ועיצוב - התקן כופה הפרדה בין קוד לעיצוב, ואינו מאפשר שימוש בתגיות עיצוב בתוך הקוד, תגיות שהיו מאושרות לשימוש בתקן html (כגון תגיות font, color, size וכיו"ב). ההפרדה הזו טובה במספר דברים:
    • קוד קטן יותר ומהיר יותר - שכן קוד האתר איננו נשמר בזכרון המטמון של הדפדפן, בעוד קובץ ה-CSS ששומר את התכונות העיצוביות כן נשמר בזכרון המטמון.
    • קוד סמנטי - הקוד עצמו מתאר בדיוק את המבנה ההיררכי שעל המסך ואת הפונקציונאליות, ולכן הוא קריא יותר ונוח יותר לעבודת המתכנתים.
    • יכולת שדרוג עתידית נוחה יותר - במידה ורוצים לבצע תיקוני עיצוב, קל יותר לעשותם, שכן כמעט ואין צורך לתיקוני קוד, אלא רק לתיקון קובץ ה-CSS.
  • תרומה לקידום האתר - קוד xhtml הוא בד"כ קטן יותר ומהיר יותר, ועל כן תורם לקידום האתר במנועי החיפוש, כיוון שמהירות עליית הדפים היא פרמטר (אמנם שולי, אך עדין...) לאיכות האתר בעיניי גוגל ולדירוג שלו בתוצאות החיפוש.

מה אין בתקן xhtml?

שימוש בתקני xhtml עדיף על פני שימוש בתקני html, אך עם זאת, ישנם דברים שאינם נבדקים ואינם נכפים עדין ב xhtml. למשל:

  • כתיבה לא סמנטית באמצעות טבלה - בנייה נכונה של אתר נעשית באמצעות מבנה היררכי בקוד ה-html ותגיות DIV. לצערנו, רבים עדין רגילים לצורת הכתיבה עתיקת היומין באמצעות מבנה טבלאי. המבנה הטבלאי הוא הכנסה של עיצוב לתוך הקוד ויחד איתו הקוד נעשה מנופח יותר, קשה לקריאת ועבודה, נסרק לאט יותר ע"י גוגל, ועולה לאט יותר בדפדפן. תקן xhtml כופה משטר סמנטיקה נוקשה, אך עדין איננו מסוגל להבחין בין קוד טבלאי שמייצג טבלה לבין קוד טבלאי שאיננו מייצג טבלה, ולכן אינו כופה (כי איננו יכול) כתיבת קוד נכונה באמצעות תגיות DIV.
  • הטמעת עיצוב באמצעות תגיות עיצוב style - למרות שלא ניתן יותר להשתמש בתגיות עיצוב שונות, עדין נותר השימוש בתגית העיצוב הכללית style. המטרה המרכזית היא לאפשר עיצוב תוכן באמצעות מערכות ניהול, אך יש מי שעושה שימוש לא נכון בתגית ויכול לבנות אתרים שבהם הקוד מעורבב עם העיצוב, ותקן xhtml עדין עובר בהצלחה.

תקני w3c לקוד האתר

ארגון w3c הוא ארגון בין לאומי שעוסק בתקנים בתחום האינטרנט. מטרת ארגון זה "לתקן" את רשת האינטרנט, שכן היא סובלת מבעיות אבטחה, נגישות, עיצוב ובעיות שונות נוספות. לשם כך קובע ארגון w3c סטנדרטים (שנקראים המלצות - recommandations) בתחום האינטרנט, והוא הפך למעצמה בתחומו בזכות כלים שהוא מספק בתחום בניית אתרים. בין הכלים שנמצאים באתר של הארגון, נמצאים HTML and Markup Validator וכן CSS Validator שבאמצעותם ניתן לבדוק לגבי כל דף באינטרנט, האם הוא עומד בתקנים המתאימים של w3c. אתר שאכן עומד בתקנים אלו יכול "להתגאות" בכך שהוא אתר תקני ע"י הצגת אייקון עם אישור על תקינותו, כך שגולשי האתר יוכלו להתרשם מעמידתו בתקנים המחמירים. ובאמת, מי לא ירצה שכל העולם יידע שהאתר שלו מקצועי ובנוי נכון? מיליוני אתרים בארץ ובעולם קפצו על המציאה, ובתמורה לתו התקן שהארגון מספק לאתרים אלה, הם "משלמים" באמצעות הוצאת קישור לאתר של w3c, שהרי האייקון עם תו התקן הוא קישור לחיץ לאתר הארגון, כפי שניתן לראות בתחתית דף זה (ובינינו, לא מגיע ל-w3c הקרדיט הראוי?).

כתיבת האתר בקוד תקין חשובה לאיכות האתר. מומלץ לבדוק באתר שבונים, האם כל דף ודף באתר עובר את בדיקת התקנים ללא הודעות שגיאה. לבדיקה האם האתר שלך עומד בתקן xhtml הכנס לקישור The W3C Markup Validation Service והזן את כתובת העמוד בשורה המיועדת לכך. לאחר מכן לחץ על check.

 

ומה עם האתר שלך? האם הוא עבר את בדיקת התקן?

תגיות: XHTML
מהו אימות W3C?
אימות W3C מתייחס לתהליך בדיקת הקוד של אתר אינטרנט מול הסטנדרטים שנקבעו על ידי World Wide Web Consortium (W3C). הדבר מבטיח שהקוד של האתר עוקב אחר שיטות העבודה המומלצות ועומד בתקני HTML, CSS ותקני אינטרנט אחרים.
מדוע חשוב אימות W3C?
אימות W3C חשוב מכמה סיבות: תאימות - סביר יותר שקוד מאומת יוצג כהלכה בדפדפני אינטרנט ובמכשירים שונים. נגישות - קוד מאומת משפר את הנגישות למשתמשים עם מוגבלויות, כגון קוראי מסך. קידום אורגני - מנועי חיפוש עשויים להעדיף אתרים עם קוד נקי ותקף, דבר שמוביל לדירוג טוב יותר במנועי החיפוש. תמיכה עתידית - סביר יותר שקוד מאומת יעבוד טוב עם טכנולוגיות ועדכוני אינטרנט עתידיים.
כיצד אוכל לאמת את הקוד של האתר שלי?
אתה יכול לאמת את ה-HTML, CSS וקוד אחר של האתר שלך באמצעות כלי אימות מקוונים שמסופקים על ידי W3C, כגון שירות אימות ה-Markup עבור HTML ו-CSS Validation Service עבור CSS. כל שעליך לעשות הוא להזין את כתובת האתר שלך או להעלות את הקוד שלך ישירות לאימות, והוא יבדוק אם יש שגיאות או אזהרות.
מה עלי לעשות אם האתר שלי נכשל באימות W3C?
אם האתר שלך נכשל באימות W3C, אל תיבהל. התחל בבדיקת תוצאות האימות, כדי לזהות את השגיאות או האזהרות. בעיות נפוצות כוללות תגים חסרים או מקוננים בצורה שגויה, מאפייני CSS לא חוקיים ורכיבי HTML שהוצאו משימוש. לאחר שזיהית את הבעיות, בצע את התיקונים הדרושים, כדי להתאים את הקוד שלך לתקני W3C.
האם אימות W3C מבטיח אתר מושלם?
אמנם אימות W3C הוא שלב חשוב בהבטחת אתר איכותי, אך הוא אינו מבטיח שלמות. האימות בודק בעיקר שגיאות תחביר ועמידה בתקנים, אך הוא אינו מבטיח ביצועים, שימושיות או עיצוב מיטביים. חשוב להשלים את האימות עם שיטות עבודה מומלצות אחרות, כגון בדיקות בדפדפנים ומכשירים שונים, אופטימיזציה למהירות ושימושיות. מומלץ גם להישאר מעודכן במגמות פיתוח אתרים שמתעדכנות מעת לעת בסטנדרטים ובתקנים חדשים.
הוספת תגובה
YouTube previewPlay

שנקפיץ יחד את העסק שלך לגבהים חדשים?

בניית חנות אינטרנטית של מיזם גרופ תעזור לך ביצירת סיסטם עוצמתי שמגדיל מכירות.

ההצלחה מבוססת על בניית חנות וירטואלית בחוד החנית עם הקמת מערך שיווק אפקטיבי שמגדיל חשיפה והמרות.

 

אל תהססו! מלאו את הטופס או התקשרו עכשיו 077-7644819

 
WhatsApp
שנקפיץ לך את העסק?
לחץ כאן
התקשר עכשיו 077-7644819
או מלא את הטופס להלן: