יצירת קשר עם חברת בניית אתרים צור קשר

 077-7644819
חייגו או השאירו הודעתכם

 
מאמרים אחרונים מאמרים אחרונים
17/09/2024 12:49
הכירו את פורמטי המדיה המתקדמים, וידאו ותמונה, שנחוצים בכל בניית חנות וירטואלית ואתר אינטרנט חדשים: A...
15/09/2024 17:03
במדריך זה נכיר את מנגנון הטעינה העצלה שבפיתוח אתרי אינטרנט. נציג את הרעיון שעומד מאחורי המנגנון, יתר...
17/07/2024 20:18
שלב אחר שלב, כך תגדירו קמפיין גוגל עם מודעות חיפוש דינמיות. מדריך טכני מקיף שיכוון אתכם מההתחלה ועד ...

הנגשת אתרים באינטרנט

  1. דף הבית
  2. קידום אתר מכירות
  3. הנגשת אתרים באינטרנט
מדריך הנגשת אתרים לבעלי מוגבלויות - איך נגישות אתרים קשורה לקידום אתרים, וכיצד מנגישים אתר?
תו אתר נגיש

נגישות לבעלי מוגבלויות

בישראל כ-24% מן האוכלוסיה הם אנשים בעלי מוגבלויות שונות, כגון עיוורון ומוגבלות ראייה, איבוד שמיעה או חירשות, לקויות למידה שונות, מוגבלות תפיסה, תנועה, דיבור או רגישות לאור וכן דוברי שפות שונות כמו עולים חדשים. כל אחת מן המוגבלויות הללו, או שילוב של כמה מהן יחד משפיעה על יכולתם של בעלי המוגבלויות להישתמש באינטרנט כשאר בני האדם. למרות מוגבלותם, אנשים אלה גולשים באינטרנט והם למעשה לקוחות פוטנציאליים. מחקר שערכה חברת מיקרוסופט מגלה שכ-25% ממשתמשי המחשב זקוקים לטכנולוגיה נגישה, ו-37% נוספים נהנים מקיומה של טכנולוגיה כזו. אלו נתונים מרשימים, ולכן, בעת בניית אתר אינטרנט, רצוי לקחת בחשבון את בעלי המוגבלויות, וליצור אתר נגיש.

מהו אתר נגיש?

אתר אינטרנט נחשב לאתר נגיש אם אנשים בעלי מוגבלות כלשהי, או אנשים בגיל מבוגר, יכולים לגלוש בו ביעילות ובהנאה, בדומה לכל שאר הגולשים. אדם שראייתו לקויה (לא רק עיוור, גם עיוור צבעים, או בעל מוגבלות ראייה), אדם נכה שאינו מסוגל להשתמש בעכבר, אדם מעל גיל 55 שחלה ירידה בראייתו והוא זקוק למשקפיים, או אדם בעל רגישות לאור הגורמת להתקף אפילפסיה במקרים מסוימים של ריצוד על המסך - כל אלה ואחרים זקוקים לנגישות של אתרי אינטרנט.

מי צריך נגישות אתרים?

נגישות האתר יכולה להשפיע על איכות הגלישה באתר לקהלים שונים, באופנים הבאים:

  • בעלי מוגבלויות, זקנים ואנשים שאינם דוברים את השפה - אנשים אלה משתמשים תכופות בכלים העוזרים להם בגלישה באתרי אינטרנט, כמו כלי תרגום בין שפות שונות, כלי זום (zoom) להגדלת אזורים שונים במסך, תוכנות להפיכת טקסט לדיבור (Text to Speech) או לכתב ברייל. הנגשת אתרים הופכת את השימוש בכלים אלה לטובה יותר, ומקלה עליהם את התרגום לברייל, לדיבור או לשפה שונה.
  • מכשירים סלולריים ומכשירי כף יד - כתיבת האתר בקוד נוקשה ותקני, תביא לכך שהוא ייראה היטב ברוב מכשירי הסלולר ומכשירי כף היד. כלומר, הקפדה על כללים להנגשת האתר מועילה גם לגלישה במכשירים ניידים.
  • גולשים עם חיבור איטי או דפדפנים שאינם אקספלורר 7 - ישנם משתמשים שיש להם מודם איטי, או כאלה הגולשים בדפדפן מגרסה קודמת של אקספלורר. כל אלה עשויים להיתקל בבעיות בצפייה באתרים שונים. שיפור הנגישות של האתר יכול להשפיע על תאימות האתר לגולשים בעלי מוגבלות כלשהי, וכן לאלו להולשים בדפדפנים שונים.
  • קידום האתר באינטרנט - הנגשת אתרים מועילה לא רק לאותם בעלי מוגבלויות, אלא לכלל הגולשים, והיא מועילה גם בקידום האתר בתוצאות האורגניות במנועי החיפוש, שכן קיים קשר הדוק בין הנגשת האתר לבין קידום אתרים במנועי החיפוש. למעשה, רבים מן האמצעים המשמשים לשיפור נגישות האתר, תורמים גם לשיפור דירוגו של האתר בגוגל ובמנועי החיפוש בכלל.

כיצד מנגישים אתרי אינטרנט?

ריכזנו כאן רשימה של פרמטרים המשפרים את נגישות האתר לבעלי מוגבלויות:

  • עיצוב האתר - יש כמה פרמטרים הקשורים בעיצוב, שניתן להשתמש בהם כדי לשפר את נגישות האתר:
    • הפרדת העיצוב מהקוד  - העיצוב ירוכז בקובצי CSS חיצוניים והקוד יהיה ב-html. באופן זה, הגדרות העיצוב אינן חלק מהקוד עצמו, ובכך קטן החלק שדורש תרגום עבור בעלי מוגבלויות ופוחתת כמות השגיאות שעלולות להיווצר בתרגום מוטעה.
    • שימוש בתגיות DIV במקום במבנה טבלאי לשם תיאור העיצוב של עמודי האתר. שימוש במבנה טבלאי הוא בעייתי, כי הוא מערבב קוד ועיצוב יחד, מנפח את הקוד של הדף, ואינו מדגיש איזה חלק חשוב יותר או פחות בעמוד. מומלץ להשתמש בתגיות DIV בלבד כדי לאפיין את עמוד האתר.
    • אפשרות להבין טקסט או גרפיקה גם ללא צבע - 12% מכלל האוכלוסיה הם עיוורי צבעים (חלקם אמנם לא מודעים לכך), וחשוב לאפשר לאוכלוסיה זו לנטרל את העיצוב, כך שיוכלו לראות את דף האינטרנט ללא צבע, מבלי לפגוע בחוויית הגלישה.
  • מבנה היררכי - חלוקה היררכית תקינה של האתר, עם סרגל ניווט נוח ותפריט ברור לגולשים, עוזרים לכלי ההנגשה ולכלי התרגום השונים להבין טוב יותר את מבנה האתר. גם מפת אתר יכולה לעזור לנגישות האתר, היא מסייעת לגולשים להבין את מבנה האתר ולהתמצא בו בקלות, ומובן שיתרון זה חשוב במיוחד לגולשים בעלי מוגבלות כלשהי.
  • הפרדת דפי הנחיתה באתר לאזורים שונים - כל תת-אזור בדף נחיתה נתון צריך להכיל כותרות מסוג h1,h2,h3. כך מובלט המבנה ההיררכי של העמוד, מודגש מה החלק החשוב יותר ומה החשוב פחות. 
  • כותרת העמוד Title - כותרת המתארת את תוכן העמוד היא פרמטר חשוב למנועי החיפוש, כיוון שהזחלנים שלהם סורקים את הכותרת הזו לפני שאר העמוד, ומייחסים לה חשיבות רבה בגלל מיקומה בראש הדף. כותרת העמוד חשובה גם לגלישה של בעלי מוגבלויות כיוון שהיא עוזרת לכלי ההנגשה לנווט בין הדפים השונים באתר. מכאן שה-Title בעלת חשיבות רבה הן לנגישות האתר והן לקידומו בגוגל.
  • אי שימוש בפריימים iframe - בעבר היה נהוג להשתמש בפריימים שחלקו את דפי האתר לחלקים שונים, אך כיום השימוש ידוע כבעייתי ואינו מומלץ שכן הוא מחלק את העמוד למבנה היררכי לא ברור.
  • בניית האתר בקוד שעומד בתקנים של W3C - כתיבת הקוד ב-xhtml מבטיחה שהאתר יעלה מהר יותר, וייסרק מהר יותר ע"י גוגל. ציות לכללי כתיבת קוד תיקני יביאו לכך שהאתר יוצג היטב בכל הדפדפנים. אנו ממליצים על תקן w3c xhtml.
  • שימוש בערך alt וקישורים טקסטואליים - בין אם הקישור הוא תמונה ובין אם הוא טקסט, חשוב שלקישור יהיה ערך טקסטואלי, כלומר עוגן ברור ותמציתי, או אם זו תמונה - רצוי לבצע אופטימיזצייה לתמונות שבמסגרתה ניתן ערך alt אינפורמטיבי וברור ככל האפשר, כדי שכלי הנגישות השונים יוכלו לתרגם את התוכן בקלות.
  • שימוש נכון באובייקטים מסוג פלאש וקבצי וידאו  -  מומלץ שלא לעשות שימוש מהותי באובייקטים מסוג פלאש שאינם מפוענחים ונקראים טוב על ידי מנועי החיפוש ועל ידי כלי הנגישות השונים. במיוחד, לא מומלץ להשתמש בפלאש בעבור תפריטים וקישורים ראשיים באתר, כיוון שבאופן זה המבנה ההיררכי של האתר אינו מזוהה נכונה. במקומות אחרים ופחות חשובים ומהותיים, כן ניתן לשלב קטעי פלאש כדי לעשיר את האתר ולשפר את חווית הגלישה. בכל מקרה, כשמשתמשים בקובצי וידאו או פלאש, חשוב לתת גם להם טקסט חלופי, שכלי התרגום והנגישות יוכלו להשתמש בו במקום בקובץ המקורי. בדומה לבעלי מוגבלות ראייה, גם הזחלנים (Web Crawlers) של גוגל אינם מסוגלים לקרוא תוכן בפלאש או ב-JavaScript, ולכן שימוש בערכים חלופיים מסייע גם להבנת האתר ע"י מנועי החיפוש ולשיפור דירוג האתר בתוצאות האורגניות בחיפושים.
  • הימנעות מהיבהוב - למען אותם בעלי רגישות לאור, רצוי להימנע מטקסט או גרפיקה מהבהבים או מרצדים, מחשש שייגרמו להתקף אפילפסיה.
  • גישות מהמקלדת ומהעכבר - רצוי לוודא כי כל האובייקטים על המסך, ובמיוחד תפריטי הניווט המרכזיים, עובדים בצורה טובה ונוחה הן על ידי העכבר והן על ידי המקלדת.

לסיכום

הנגשת אתרים משפרת כמובן את איכות הגלישה באינטרנט ע"י בעלי מוגבלויות, אולם אתר נגיש הוא אתר נוח הרבה יותר גם לשאר המשתמשים ולכן הוא אתר איכותי יותר. ארגון w3c קבע תקנים בנושא נגישות למוגבלים הנקראים "הנחיות הנגישות 2.0 של w3c". אתר שנמצא עומד בתקנים אלו יכול לקבל תו אתר נגיש כמו זה הנראה בתמונה בראש המאמר (התמונה להמחשה בלבד), שהוא תו ישראלי לאתרים נגישים. תו זה מעיד על כך שאתרכם נבנה בקוד תקין ונגיש למנועי חיפוש, אך לא פחות חשוב מזה - הוא מעיד על רגישות חברתית ותבונה עסקית, שכן נגישות האתר מגדילה את התנועה באתר.

 

האם חשבתם על נגישות למוגבלים כשבניתם את האתר שלכם? ספרו לנו בתגובות.

אולי יעניין אותך גם:
הוספת תגובה

תגובה בנוגע להנגשת אתר

03/02/2014 14:30
דוד כהן
היי,

אנו תמיד מפרסמים תגובות, לטוב ולרע.

אינני משפט או עורך דין ולכן לא אחלוק על הטענה שלך שבארה"ב אין חוק ברור, אלא המלצה עבור אתרים של עסקים גדולים. אבל הנקודה החשובה היא שבכל העולם הולכים ונעים לעבר אתרי אינטרנט מונגשים לבעלי מוגבלויות, ובפרט בישראל. במדינה אחת זה חוק ובמדינה אחרת המלצה, במדינה אחת לעסקים גדולים או ציבוריים ובמדינה אחרת לכולם. לא אחלוק על נושא חוסר המידתיות, לא אני קבעתי את החוק, אני רק ממלא אותו ומנגיש אתרים.

בנוגע לצבעים, הנחיות WCAG קובעות יחס בין צבע הגופן לרקע, על מנת לאפשר לעוורי צבעים לראות טוב יותר את הכתוב. אינני מכיר את נושא הנציבות שהעלת. מה שבטוח הוא שהנחיות החוק בישראל דורשות עמידה בסטנדרט WCAG 2.0 כך שמה שחשוב הוא כנראה אותו יחס בין צבעי הגופן והרקע.

סריקה ללא בעיה של אינדקס גוגל, וקידום האתר בגוגל אלו 2 דברים שונים. לא טענתי בשום מקום שיש קשר בין השניים, ושאתרים שעוברים ואלידציה של W3C מקודמים טוב יותר. הטענה היא שאתר שעובר ואלידציה הוא בפרט עם מבנה תגיות HTML ברור ונכון (תגיות תקינות, סגירה נכונה, מאפיינים נכונים לכל תגית, וכו') ועל כן הסבירות שתהיה בעיית סריקה של גוגל לאותו אתר נמוכה יותר מאתר שלא עובר ואלידציה של W3C. שנינו מבינים את הנושא, זה רק נושא של ניואנסים קטנים.

לבקשתך, שיניתי את כותרת התגובה הקודמת שלך :)

המשך יום נפלא, וזכור שחוק או לא חוק, הנגשת אתרים חשובה מאוד לבעלי מוגבלויות, וגם לבעלי האתרים שמנגישים. לבעלי המוגבלויות ברור למה, ולבעלי האתרים, כי ה-bounce (אחוז הנטישה) ירד, קהל נוסף ישאר באתר לאורך זמן ואחוזי ההמרה יעלו. אז למה לא להנגיש? :)

דוד

התיחסותך שגויה

03/02/2014 11:19
משה
קודם כל שמח שהגבת ופרסמת את התגובה.
היה לי ספק בכלל אם התגובה תפורסם אבל הופתעתי לטובה

בקשר לנאמר. לא טענתי שזה המלצות בארץ, מדובר בהמלצות מצד הארגון W3C. אתה טועה בקשר לארה״ב. בארצות הברית WCAG 2.0 לא מחויב כחוק על אתרים עסקיים אלא רק על אתרים ממשלתיים. וכאן ההבדל הגדול. אפילו איגוד האינטרנט הישראלי וגם עורכי דין (יונתן ויורם) אמרו שמדובר בהמלצה ולא כחוק.

מדובר בחוסר מידתיות שבדבר. WCAG 2.0 הוא לא חוק בארה״ב עבור אתרים פרטים ועסקים פרטיים אלא רק על אתרי אינטרנט ממשלתיים וכאן יש לנו את הבעיה. טענתך שזה מקובל באירופה, אני באמת מעוניין שתפרסם קישור לחוק דומה במדינה כלשהי באירופה או בארצות הברית שמצביע שכל אתר באשר הוא של כל עסק שמספק מידע אודות השירות חייב בהנגשה.
כמובן שאתה יכול לבדוק בעצמכם אבל לצורך דיון אני אקצר, אין.

עכשיו בנוגע לצבע. נציבות כתבה בפירוש שיש להשתמש בצבעים מסוימים ואם רוצים להשתמש בצבעים שהם יש לקבל אישור לסט צבעים נוסף מהנציבות. אם זה נשמע לך כמו אבסורד אז אתה מוזמן להתקשר אליהם ולשאול.

לגבי גוגל, סריקה ללא בעיות וכו' אינו מצביע בקידום וטענות שנציבות כתבה או נכתב כאן במאמר. המסר שמעובר כאן היא, שאם אתר נגיש אז יש לך יתרון על מתחרים ואתר שלך יקודם בגוגל. הרי אתה מבין שזה טענות סרק. נגישות כבאופן ישיר לא יקדם שום אתר בפני עצמו ולטעון זאת כך באופן חד צדדי לדעתי לא נכון מצד החברה. אם זה היה איזה בלוגר עוד היתי מבין שמדובר בעמדה אבל שמדובר באתר חברה שטוענת כזה דבר זה טיפה מעצבן כי זה מטעה.
והסכמתך שאין דבר המצביע על כך שנגישות משפיע בצורה ישירה על קידום, רק מוכיח את זה.

בקשר ל html5 אף אחד לא מתווכח, זה העתיד אבל לא על זה דובר כאן.
סורי על תגובה תוקפנית מקודם. לא חשבתי שתגובה תפורסם :) כי בדרך כלל אתרים של עסקים לא מפרסמים תגובות מנוגדות לעמדה שלהם ונכנסים לדיון.

אשמח אם תשנה את הכותרת שלה לפחות...

הנגשת אתרים

02/02/2014 20:06
דוד כהן
היי משה,

תודה שאתה קורא את מה שרשום. חבל שאתה מתייחס לזה כשטויות.

הנחיות נגישות של w3c אינן רק המלצה. החל מסוף אוקטובר 2013, הנחיות אלו הינן תקנות מחייבות. חפש בגוגל "תקנות נגישות השירות" וראה התייחסות של עשרות אתרים בנושא. אתר שנבנה בתוך כ-3 שנים מחוייב לעמוד בתקני נגישות, ומומלץ כבר היום שאתר שאתה בונה יעמוד בתקני הנגישות במקום לנסות להתאימו בדיעבד בעוד שנתיים-שלוש.

בניגוד לטענתך, במדינות רבות בעולם כן קיימים חוקים ותקנות המחייבים עמידה בסטנדרטים של נגישות, ישראל לא המציאה את הנושא. הסטנדרטים המוכרים הינם Section 508, ובעיקר WCAG 2.0 המחוייבים בארה"ב ובחלק ממדינות מערב אירופה.

אכן, אין חוק האוסר שימוש בצבע זה או אחר. לא טענו את זה במאמר. אבל תקנות הנגישות דורשות שיהיה יחס בין צבע הגופן לצבע הרקע, על מנת שלקויי ראיה ועיוורי צבעים יוכלו לקרוא את האתר.

לגבי גוגל, קרא בבלוג הרשמי שלהם, ותראה המלצה לכתוב תוך ואלידציה של w3c. אין שום טענה שזה משפיע על קידום האתר בצורה ישירה, אלא רק שדפי האתר נסרקים ללא כל בעיות בצורה מהירה יותר וזה מקטין את בעיות האינדוקס. כתיבה ב-xhtml היא כתיבה יותר "strict" שאוכפת משטר קוד שמקטין טעויות מתכנתים, למשל ע"י כך שכל תגית חייבת סגירה. אם כותבים בקוד xhtml ועוברים ואלידציה מלאה של w3c, אזי הקוד שלך הוא איכותי יותר מאשר קוד שלא עובר ואלידציה. אגב, היום אנו ממליצים על כתיבה בקוד HTML5 ולאו דווקא על xhtml.

אם יש לך עוד הערות על מאמר זה או אחרים, נשמח להשיב. אנו עומדים מאחורי כל מה שכתוב אצלנו באתר, לא מוחקים תגובות כמו שלך ועונים לגופו של עניין.

בכבוד רב,
מיזם גרופ

הנגשת אתרים - מספר נקודות להבהרה

02/02/2014 18:47
משה
אתם כחברה שמספקת שירות לעסקים, איך בכלל אתם אומרים שנגישות איכשהו תורם לקידום אתרים במנועי החיפוש. יש לכם מחקר שעשיתם, שפרסמתם, שהוכחתם או זה על פי דעה אישית שלכם?

הנחיות נגישות של w3c היא בגדר המלצה בלבד שלהזכיר לכם, התקנים שלהם לא מהווים חוק בשום מדינה וגם חברות כמו מייקרוסופט (אינטרנט אקספלורר למשל) לא עומדים בתקן הדפדפנים שלהם. עכשיו לקחו תקן שנכתב בארה״ב שגם במדינה שזה נכתב זה בגדר המלצה בלבד וקיבלו את זה כחוק בישראל. יותר אבסורד מזה לא שמעתי.

יש הבדל בין רגישות חברתית לבין חוק ותקנים. עירבוב מטורף של הנושא. עם כל העבוד, להתערב בעיצוב של פוסטר וכן עמודים באינטרנט הם פוסטרים, כדי שלא יגרום להתקפים אפילפטיים פשוט מגוחך. איך חוק יכול לאסור על שימוש בצבעים כאלה ואחרים. הרי מדובר בהתערבות באופיו של שימוש ויכולת היצירה.

״כתיבת הקוד ב-xhtml מבטיחה שהאתר יעלה מהר יותר, וייסרק מהר יותר ע"י גוגל. ״
אתר של גוגל אינו עומד בסטנדרט xhtml אפילו עמוד הבית שלה לא, איפה מצאתם טיעון ש xhtml יגרום לגוגל לסרוק את האתר מהר יותר. אם אתם טוענים משהו לפחות ספקו הוכחות בשטח ומקורות עליהם אתם מסתמכים כדי לא להיראות חובבנים כמו שאתם ניראים אחרי כתבה האינטרסנטי ולא מדויק בלשון המעטה בנושא.
YouTube previewPlay

שנקפיץ יחד את העסק שלך לגבהים חדשים?

בניית חנות אינטרנטית של מיזם גרופ תעזור לך ביצירת סיסטם עוצמתי שמגדיל מכירות.

ההצלחה מבוססת על בניית חנות וירטואלית בחוד החנית עם הקמת מערך שיווק אפקטיבי שמגדיל חשיפה והמרות.

 

אל תהססו! מלאו את הטופס או התקשרו עכשיו 077-7644819

 
WhatsApp
שנקפיץ לך את העסק?
לחץ כאן
התקשר עכשיו 077-7644819
או מלא את הטופס להלן: