מהו קידום אתרים?
קידום אתרים SEO הוא למעשה כלי שבעזרתו עוזרים לאתרים באינטרנט להגיע גבוה בתוצאות החיפוש של מנועי החיפוש, ובכך לקבל חשיפה רחבה יותר של קהל פוטנציאלי. לדוגמא, אם יש לנו אתר בנושא משלוחי פיצה, נרצה שבחיפוש ביטויים מבוקשים באינטרנט, כגון "פיצה" האתר שלנו יופיע גבוה בעמוד הראשון של תוצאות החיפוש.
מאחר ובימינו אנו רוב החיפושים בארץ ובעולם מבוצעים במנוע החיפוש גוגל, נוטים לדבר בעיקר על קידום בגוגל.
חשוב לזכור, הופעה בולטת בתוצאות האורגניות של מנוע החיפוש טובה הרבה יותר מהופעה בתוצאות הממומנות שלצידי התוצאות האורגניות. הסיבות העיקריות לכך הן שתים:
- אנשים נוטים להתעלם מהפירסום הממומן בגוגל ומתרכזים בתוצאות האורגניות.
- הפירסום הממומן עולה כסף על בסיס קבוע. לא שילמת, לא הופעת.
איך עושים קידום אתרים SEO?
אתרים המופיעים גבוה יותר בתוצאות החיפושים הם אתרים העונים על 2 קריטריונים עיקריים:
- רלוונטיים יותר לביטוי החיפוש המבוקש
- איכותיים יותר בעיניי מנוע החיפוש
כדי לגרום לאתר להופיע בראש תוצאות החיפוש, צריך ללמד את מנוע החיפוש כי האתר שלנו הוא רלוונטי יותר בביטוי או ביטויים מסויימים, וכן להפוך את האתר שלנו לאיכותי יותר.
מתי מתחילים בקידום אתר אינטרנט SEO?
חשוב להתחיל בקידום האתר שלנו עוד טרם בנינו אותו, ולהמשיך בתהליך תוך כדי הבניה. לכן, יש לבחור בחברת בניית אתרים המבינה ומתעסקת גם בכל נושא קידום אתרים בגוגל ושנושא הקידום יהיה חלק אינטגרלי מתהליך הקמת האתר.
אז איך מקדמים אתר שעדין לא נבנה? קידום אתר מתחיל מבחירת דומיין - דומיין חזק ואיכותי נותן ערך מוסף לאתר שלנו מבחינת הרלוונטיות שלו בפני מנוע החיפוש.
אחרי שרכשנו דומיין והתחלנו לבנות את האתר שלנו, חשוב לתת דגש מיוחד לקידום האתר במהלך הבנייה. בניית אתרים נכונה נעשית עם אופטימיזציה לגוגל הן של הקוד והן של התוכן, ועם חשיבה על שיתוף הגולשים. לאחר שהאתר בנוי, מתחילים ביצירת רשת קישורים נכנסים לאתר.
מחקר מילים כחלק מקידום אתר
לפני שבונים את האתר חשוב להבין במדוייק באלו מילים או ביטויים נרצה לקדמו. ישנם ביטויים המבוקשים פחות ויש המבוקשים יותר. אין זה נכון תמיד לקדם בביטוי הכי מבוקש, וחשוב שאם יש לנו באתר נישה כלשהי, לנסות אולי דווקא לקדם ביטוי בן 2 מילים עם הנישה הזו.
דוגמא: אם יש לנו אתר בנושא דירות בצפת, יהיה חכם לקדמו תחת הביטויים "דירה בצפת", "דירות בצפת", "נדלן בצפת". אין טעם להלחם באתרים הגדולים ולקדם תחת המילה "דירה". ככה גם לא נשיג תוצאות טובות, וגם אם הן תושגנה, אנשים המחפשים דירה בת"א יכנסו לאתר שלנו ויברחו במהרה משם כי הוא לא רלוונטי עבורם.
כדי לעשות מחקר מילים טוב, חשוב קודם כל ללמוד את המתחרים ופשוט לחפש בגוגל ביטויים שונים. לראות מי בעמוד הראשון ומי בשני, האם יש ביקוש לביטוי הזה והאם התחרות על הביטוי תהיה קשה. קיימים כלים של גוגל העוזרים בהכנת מחקר מילים ובהערכה של כמות החיפושים לביטוי מסויים ברשת, כאשר כלי אחד כזה לדוגמא הוא Google AdWords: Keyword Tool.
אחרי שחקרנו קצת ביקוש והיצע של מילות מפתח, נכין רשימה מסודרת עם כל המילים הללו, נדרג אותן מהחשובה ביותר (שהאתר יקודם לפיה), הפחות חשובות (קטגוריות משנה באתר) ועד עשרות מילות מפתח נוספות קשורות (שישולבו באתר כדי להעשירו מבחינה מילולית).
אופטימיזציית קוד ותוכן
אנשים נוטים להסתכל על הקנקן ולשפוט אתר אינטרנט רק לפי מראה חיצוני. חברות בניית אתרים רבות אינן שמות דגש על אופטימיזציה לגוגל (SEO) ועל עבודה לפי תקנים, ואתר שנראה יפה מבחוץ הוא קטסטרופה מבפנים, הן מבחינת שדרוגים עתידיים, קידום אתרים לקוי, תאימות לדפדפנים שונים וכיוצא באלו.
אתר טוב הוא קודם כל אתר העונה על תקני W3C, ובכך מאפשר סריקה ללא בעיות של הקוד והתוכן על ידי העכביש של גוגל. ואם כבר תקנים, ההמלצה שלנו היא לתקן W3C XHTML 1.1 שהוא התקן המחמיר ביותר היום, שעבודה לפיו תבטיח קוד נקי מעיצוב, תאימות לדפדפנים שונים, וסריקה מהירה של גוגל.
חשוב לתכנן את האתר שיהיה בנוי נכון מבחינה היררכית: קטגוריית מאמרים, קטגוריית פורום, וכיוצא באלו. לא לעשות סלט. היררכיה טובה ונכונה ממקסמת את "הכח" הקידומי שמקבל האתר ואת מהירות הסריקה וההבנה של גוגל על האתר שלנו.
בניית אתרים נכונה צריכה לקחת בחשבון מבנה אתר תקין, ולבחון את האתר שנבנה מלמעלה למטה:
כותרת החלון title - חשוב שתדגיש ותציין את הנושא המקודם.
לוגו - תמונת לוגו לחיצה המפנה לעמוד הראשי מכל עמוד באתר.
כותרות ראשיות וכותרות משנה h1,h2,h3 - חשוב להשתמש בתגיות h1,h2,h3 בקוד שיציינו את החלוקה של העמוד בצורה נכונה וחכמה.
מילות מפתח - יש להשתמש במילות מפתח עשירות ומגוונות בתכני האתר, ולשלבן בכותרות השונות בצורה נכונה ולא מוגזמת.
קישורים פנימיים - חשוב ליצור קישורים פנימיים בין דפי התוכן השונים. הקישור חייב להתבסס על עוגן טקסט. למשל קישור לעמוד קידום אתרים בגוגל חייב להיות עם העוגן "קידום אתרים בגוגל", ולא עם העוגן "לחץ כאן".
הדגשות - יש להדגיש קטעי טקסט חשובים בתגית b או בתגית strong. מומלץ לשלב מילות מפתח בקטעים המודגשים, וכמובן לא להסחף עם ההדגשות כי כל המוסיף גורע.
ערכי ALT של תמונות - לכל תמונה בקוד ניתן לשלב ערך ALT המהווה טקסט חלופי לתמונה ומסביר מה היא מכילה. חשוב תמיד להשתמש בערך זה ולכלול בתוכו מגוון מילות מפתח רלוונטיות לתמונה ולעמוד בו היא נמצאת.
קישור סוגר - בתחתית העמוד חייב להיות קישור סוגר לעמוד הראשי ומומלץ לעוד מספר עמודים שנרצה לקדם בצורה משמעותית.
מפת אתר - חובה לבנות דף המכיל קישורים לכל דפי האתר החשובים והאיכותיים. כל דף באתר צריך לכלול קישור לדף מפת האתר.
כלל חשוב: ככל שאנו במקום גבוה יותר בקוד או באתר, החשיבות של כל דבר עולה. דוגמא: קישור יוצא מתחתית העמוד שווה פחות מקישור יוצא הממוקם גבוה בעמוד.
חשוב לשים לב כי לא תמיד גבוה באתר (כפי שרואים הגולשים) משמעו גבוה בקוד. נניח למשל שהאתר מורכב מתפריט עליון, תפריט צידי מצד ימין, וחלק מרכזי של התוכן משמאל. בקוד ניתן לכתוב קודם את התפריט הצידי ואז את החלק המרכזי, או להיפך. בניית אתרים חכמה תדאג קודם למקם בקוד את התפריט הצידי ורק אח"כ את החלק המרכזי, כדי לתת חשיבות רבה יותר לקישורים בתפריט הצידי.
עדכונים שוטפים
רצוי שהאתר יתעדכן בצורה שוטפת, עם דגש על העמוד הראשי. עדכונים שוטפים יכולים להיות גם מידע חדשותי ואקטואלי, אך גם מידע אקראי שנבחר ומוצג בכל פעם משהו אחר.
החל משנת 2010 גוגל נותנים דגש על תוצאות זמן אמת, ולכן אתר מעודכן מקבל קרדיט נוסף על כך. אפשר כמובן לדאוג לעדכן ידנית את העמוד הראשי (שינוי מלל, עדכון חדשות האתר וכיו"ב) ואפשר בצורה חכמה לעשות עדכונים אוטמטיים (הצגת 5 התגובות האחרונות של הגולשים באתר, 5 הודעות הפורום האחרונות, משפט אקראי חכם מתוך מבחר גדול, וכיו"ב). בכל פעם שגוגל יסרוק את האתר וימצא שינוי בתוכן העמוד, נקבל על כך קרדיט.
מהירות טעינה
אתר העולה בצורה מהירה הוא אתר איכותי יותר מבחינת גוגל. אז איך גורמים לאתר לעלות מהר יותר? ראשית, דואגים שיהיה לנו אחסון אתרים איכותי על שרת מהיר עם מינימום תקלות. מעבר לכך, יש המון מה לעשות. להלן מספר טיפים חשובים:
פלאשים כבדים - להוציא. אם ממש מתעקשים, אפשר פלאש קטן למען החוויה של הגולש. לא מעבר.
תמונות גדולות ואיכותיות - להקטין ברזולוציה, ולהקטין באיכות. לעיתים סתם שינוי קל בפורמט התמונה מ GIF ל JPG או הפוך, או שינוי קל בגוון התמונה יכולים לחסוך מקום רב.
הרבה אייקונים ותמונות קטנות - רצוי לא להשתמש בהרבה אייקונים. אפשר במקום להשתמש בתמונה אחת שכוללת בתוכה את כל האייקונים (אם הם מופיעים על המסך זה לצד זה).
הכנסת גודל התמונה לקוד - השתמשתם בתגית img כדי לשים תמונה באתר? הוסיפו לה מאפייני width וכן height כדי ליידע את הדפדפן כבר בטעינה הראשונית של העמוד כמה מקום פנוי להשאיר לה על המסך.
הפרדת קבצים ושימוש בקבצים קטנים - מפרידים בין קוד HTML לעיצוב CSS ולקבצי פונקציות JS. הדפדפן לעולם יטען את קוד ה HTML בשלמותו, אבל את קבצי ה CSS וה-JS הוא יכול להשאיר בזכרון המטמון ולא לטעון.
בסיסי נתונים - ממזערים את כמות הקריאות לשרת ה-SQL. אפשר לשלב קריאות שונות בקריאה יחידה, ואפילו קריאות יחידות ניתן לצמצם בכמות המידע שמושכים.
אתר שתרצו שיטען מהר על מכשיר סלולרי, חשוב שגודל כל עמוד בו (הכולל את כל הקוד על קבציו השונים, והתמונות) לא יעלה על 20K. נשמע מעט, אך בבניית אתרים נכונה ניתן להגיע גם לזה. גם ללא התאמה לסלולר, לא מומלץ להשתמש בכל מיני קבצי JS גדולים שמצאנו ברשת או בתמונות גדולות. כלל מנחה: קובץ JS לא יותר מ-3K, תמונה איכותית לא יותר מ-30K. תמונות ראשיות החוזרות הרבה פעמים או מופיעות בעמוד הראשי רצוי להקטין עוד יותר.
תכני גולשים ועידן WEB 2.0
חשוב לשלב תכני גולשים עד כמה שניתן באתר. תכני גולשים לדוגמא הם תגובות לכתבות, הודעות בפורומים, בלוגים אישיים, העלאת טיפים / המלצות / מאמרים של גולשים, וכן הלאה. הדבר חשוב כי הוא תורם בקידום האתר SEO במספר פרמטרים אותם גוגל בוחן:
- תוכן איכותי - תכני גולשים מנפחים את האתר בתוכן איכותי ורלוונטי לנושא בו הוא מקודם ומעשירים את האתר במילות מפתח רבות. הדבר תורם גם בקידום האתר באופן כללי במילות המפתח, וגם מאפשר עוד אפשרויות שהאתר שלנו יופיע גבוה במנוע החיפוש בביטויים שונים שמבוקשים על ידי הגולשים.
- עדכניות - גוגל אוהב עידכונים, והוספה של תגובה לכתבה או פוסט חדש בבלוג היא בבחינת עמוד שהתעדכן.
- זמן שהייה באתר - במהלך הכתיבה של התגובה באתר, הגולשים צוברים זמן שהייה באתר ומעלים את זמן השהייה הממוצע. כדי למקסם את הנתון הזה, חשוב לספק לגולשים במה נוחה להכניס את התוכן שלהם באתר עצמו (ולא שיכתבו הכל ב Word ואז יעתיקו לאתר).
- Bounce נמוך - גוגל אומד כפרמטר את אחוז הנוטשים מהר את האתר (אלו שנכנסו לאתר, דפדפו כמה שניות, הבינו שזה לא מה שחיפשו ונטשו). גולשים המעלים תוכן נוטים לנטוש את האתר פחות בעצמם, וכמובן, אחרים שיכנסו ויראו תגובות גולשים יתפתו לקרוא ולהשאר באתר ולא לנטוש כל כך מהר. מנסיון: תגובות גולשים מעניינות יותר מהכתבות עצמן...
- קישורים - גולש שהעלה תוכן איכותי לאתר שלנו, יש סבירות לא בטלה שיוסיף קישור מהאתר שלו לתוכן שלו אצלנו. כל קישור שכזה הוא תרומה לקידום האתר.
רשת קישורים כחלק מהליך קידום אתרים
כל קישור הנכנס אלינו מאתר חיצוני הוא הצבעה בעד האתר שלנו. אבל לא כל קישור שווה אותו הדבר ויש קישורים שכלל אינם שווים כלל.
קישורים שאינם מועילים כלל
אלו הם קישורים העונים על הקריטריונים הבאים:
- קישורים מדפים שאינם נסרקים ע"י גוגל, מאחר והם חסומים על ידי תגית robot או ע"י קובץ robots.txt, או הגישה אליהם מתאפשרת רק על ידי הקשת קוד או סיסמא.
- קישורים שאינם קישורי HTML כי אם קישורי JS או קישורים בקוד שרת PHP או ASP (הסתייגות: יש טענה כי קישורי JS כן מועילים).
- קישורי HTML עם התכונה nofollow (בקוד מופיעים עם המאפיין "rel="nofollow) חוסמים את גישת העכביש של גוגל לדף המקושר ובכך אינם מועילים.
- קישורים מדפים שנפסלו על ידי גוגל בשל קידום בשיטות פסולות (טקסט מוחבא בצבע הרקע, ריבוי קישורים וכו').
קישורים איכותיים
גם קישורים שכן מועילים, אינם תורמים כולם באותה המידה. אז אילו קישורים שווים יותר?
- אתר רלוונטי - קישור מאתר בנושא שלנו או בנושא קרוב שווים יותר מקישור מאתר בנושא אחר לחלוטין.
- עומק הדף - ככל שיוצאים מדף פנימי יותר שווים פחות. הקישור הכי טוב הוא כמובן מהדף הראשי.
- חוזק האתר - קישור מאתר "חזק" שווה יותר. מהו אתר חזק? בעבר היה דירוג PR שאומד את שווי האתר ממנו יוצא הקישור אלינו, אך היום החוזק נמדד בפרמטרים שונים: כל כמה זמן נסרק האתר על ידי גוגל (סריקה תכופה יותר = אתר חזק יותר), נפח האתר (הרבה דפים ותוכן = אתר חזק יותר), עדכניות (אתר מתעדכן וחדשותי = אתר חזק יותר).
- מיקום בעמוד - קישור היוצא ממקום גבוה יותר בעמוד שווה יותר מקישור ממקום נמוך יותר בעמוד.
- תוכן איכותי - קישור מתוך תוכן איכותי בנושא שלנו שווה יותר מקישור העומד גלמוד בפני עצמו ולא כחלק מטקסט.
כדי לבנות נכון רשת קישורים, חשוב להשיג כמה שיותר קישורים איכותיים. ישנם מקורות רבים מהם ניתן להשיג קישורים לאתר שלנו:
- אינדקס אתרים - קיימים עשרות אתרים שישמחו שנצרף את האתר שלנו לרשימת האתרים שלהם. חשוב להכניס את האתר בקטגוריה הרלוונטית אלינו ועם מלל מקורי ועשיר מילות מפתח. רוב הקישורים מאתרי האינדקס אינם שווים יותר מדי, אבל חבל שלא לקבל מה שנותנים לנו בקלות ובחינם.
- מאמרים, בלוגים, פורומים - ניתן לכתוב מאמרים מקוריים ועשירים במילות מפתח ולהעלותם לאתרי מאמרים. באופן דומה, לפתוח בלוגים רבים עם קישורים אלינו מתוך טקסט עשיר ואיכותי, או הוספת תגובות ופוסטים עם קישורים אלינו בפורומים בתחום שלנו.
- החלפת קישורים - אחרי שמיצינו את כל הקישורים שהשגנו בקלות, אפשר להמשיך ולהחליף קישורים עם אתרים בנושאים שלנו או קרובים אלינו. מומלץ לא להוציא קישור ישיר מהאתר שלנו, אלא מאתר אחר בתמורה לקישור אלינו (גם מהסיבה שקישור דו-כיווני שווה פחות, וגם מהסיבה שקישורים יוצאים מהאתר שלנו יכולים לפגוע בו: קישור נכנס מוסיף לנו, קישור יוצא גורע מהאתר שלנו).
חברת קידום אתרים רצינית יודעת איך לבנות רשת קישורים חכמה ואיכותית שתועיל לנו בקידום האתר. החלפת קישורים ללא ידע עלולה לבוא בעוכרנו ולפגוע באתר אותו אנו מקדמים, לכן עדיף לתת למומחים לעשות זאת עבורנו.
שיווק באינטרנט
אתר המפורסם במקומות שונים ברשת ומקבל איזכורים רבים ופירסום מפנה אליו לקוחות חדשים שלא הגיעו דרך החיפושים בגוגל. גוגל יודע לאמוד את כמות הגולשים שהגיעו אלינו שלא דרך החיפושים, והוא מעריך אתרים "משווקים". לכן, חשוב שלא להזניח את נושא שיווק באינטרנט, פירסום במקומות שונים ואפילו שליחת קישור של האתר שלנו בין חברים.
טרנד חדש בעולמנו וגם בחיפושים בגוגל הוא רשתות חברתיות. מיום ליום גוגל נותנים יותר עדיפות לאתרים המאוזכרים ברשתות חברתיות (פייסבוק, טוויטר), מקושרים אליהם ומהם, ומקבלים כניסות מאתרים אלו. לכן, קהילת פייסבוק בנושא האתר שלנו יכולה אף היא לתרום לקידום האתר שלנו. ומי שמזניח זאת היום בטענה שאין זה תורם לקידום האתר, יצטער מחר כשגוגל ישנו שוב את הפרמטרים של האלגוריתם שלהם בקידום האתר (והם ישנו, זה רק עניין של זמן).
קידום אתרים SEO - סיכום
בעוד רוב האנשים היום חושבים שקידום אתרים הוא החלפת קישורים בלבד, מי שמבין יודע כי קידום אתרים הוא מכלול רחב המתחיל בבחירת דומיין חזק, בניית אתר אינטרנט שעומד בתקנים מחמירים, אופטימיזציה טובה לקוד האתר וכמובן תוכן איכותי בו, עיצוב קל משקל ואתר מהיר, תכני גולשים רבים ועשירים, עדכונים שוטפים וחדשותיים באתר, שיווק באינטרנט, וכן, גם קישורים.
מקדם אתרים שאינו מקדם אתרים מקצועי, יראה לכם עשרות קישורים שהוא משיג עבורכם ועדין לא תחוו תוצאות אמיתיות בקידום האתר בגוגל. וגם כשאלו יגיעו, תתאכזבו בהמשך לגלות שירדתם חזרה מטה בתוצאות החיפוש. לעיתים, קיומו של פורום איכותי ופעיל באתר שלנו עם עשרות תגובות ביום שווה הרבה יותר מכמה קישורים שנוסיף בשבוע. מה גם שפה איננו ממש מתאמצים, כי הגולשים מקדמים את האתר עבורנו.
קידום אתר נכון הוא כזה שחושבים עליו בשלבי בניית האתר הראשונה עם בחירת הדומיין ובניה נכונה של האתר. לכן, גם אם היום לא מעניין אתכם קידום האתר בגוגל, חשוב שלפחות תניחו את התשתית לכך ותבנו אותו בחברה המתעסקת גם בקידום אתרים, כי אולי מחר תרצו לקדמו. חבל שתבנו מחר אתר מחדש או שתשלמו הרבה על תיקון הקיים רק כי לא חשבתם על הכל מלכתחילה.
קידום אתר
כתיבת מאמרים לצורכי קידום
אחד הדברים החשובים ביותר לקידום אתרים הוא תוכן. גם תוכן באתר עצמו שמקדמים וגם תוכן חיצוני ממנו יוצאים קישורים לאתר המקודם.
לומר כי כתיבת מאמרים באתרי מאמרים כבר איננה תורמת זוהי טעות. ההיפך הוא הנכון. בעדכוני פנדה האחרונים, גוגל חיזקו את השווי של התכנים האיכותיים יותר ושמים דגש הרבה יותר על מקוריות ואיכות התכנים באתרים השונים.
מה שלא יעיל זה להפיץ תכנים (באתר המקודם ומחוצה לו) שהם לא איכותיים ו/או משוכפלים.
שים לב גם כי קישורים מתוך תכנים איכותיים חזקים מקישורים העומדים בפני עצמם בלי רלוונטיות והקשר. למשל, קישור בנושא טלפונים מתוך מאמר איכותי ומושקע בנושא שהוא מקורי ולא משוכפל בכמה אתרים, יהיה שווה ברוב המקרים יותר מקישור בנושא טלפון מהפוטר בתחתית של אתר כלשהו בהקשר אחר.
אתה מוזמן לקרוא גם את תגובתי לגבי עדכון פנדה פה:
http://www.mgweb.co.il/forum/post/175
תודה ובהצלחה בקידום,
דוד
כתיבת מאמרים באתרי מאמרים
תודה,
רוני