תמונות באתר
הקלישאה שתמונה אחת שווה אלף מילים נכונה גם כשעוסקים בקידום אתרים. התמונה תורמת לקידום האתר בצורות שונות:
- שיפור חוויית הגלישה באתר - התמונה מושכת את תשומת הלב, עוזרת להבהרת תוכן המאמר, יוצרת עניין ותורמת לאווירה באתר.
- תמונות מאריכות את זמן השהייה של הגולשים ובכך מורידות את אחוז הנטישה bounce rate.
- התמונות אף עוזרות בפרסום האתר, כיוון שבזכותן הגולשים זוכרים טוב יותר את האתר שגלשו בו.
אולם עבור מנועי החיפוש, תמונה היא אתגר שעוד לא ממש התגברו עליו. קיימות אמנם תוכנות שונות שמסוגלות לזהות תוכן תמונה, אולם זה עדיין לא נעשה באופן אופטימלי, ונכון להיום, הבנת התמונות עדיין לוקה בחסר. בגוגל משקיעים רבות כדי לשפר את האלגוריתם לפיענוח תמונות, אבל עד שישיגו את המטרה הזו, ניתן לעשות אופטימיזציה לתמונות באתר האינטרנט, כדי לעזור לגוגל להבין על מה התמונה מדברת ושהיא רלוונטית לתוכן הדף. אופטימיזצייה זו היא גם חלק בלתי נפרד מנושא הנגשת אתרים ותאפשר לכלי נגישות שונים פיענוח טוב יותר של הדף המוצג.
אופטימיזציה של תמונות
הוספת תמונה היא ערך מוסף לגולש, ולפיכך גם לגוגל, שמעוניין להביא לגולשים תוצאות חיפוש איכותיות. מלבד היתרונות המוכרים של התמונות שאותם פירטנו קודם, ניתן למקסם את התועלת שלהן באתר, אם עושים להן אופטימיזציה טובה. המטרה היא ללמד את גוגל שהדף רלוונטי למילות החיפוש שאנחנו מטרגטים. במקרה של תמונה, אם גוגל לא יודע בדיוק מהו תוכן התמונה, אז היא לא מוסיפה אינפורמציה ולא עוזרת לנו בקידום הדף שבו היא מופיעה.
אם למשל אנחנו מקדמים אתר בנושא אירוח כפרי והחלטנו לשים בראש הטקסט תמונה של בקתה רומנטית עם ג'קוזי, הרווחנו בכך שיצרנו אווירה שמתאימה לנושא ומשכנו את תשומת ליבו של הגולש, שאולי בדיוק מחפש כזה צימר, אבל מה עם גוגל? איך מנוע החיפוש יכול ללמוד על התמונה ולהבין שהיא קשורה לתוכן הדף ולמילות החיפוש שהגולשים הקלידו? לשם כך צריך לעשות אופטימיזציה לתמונות. ישנם כמה כללים חשובים כדי לבצע זאת נכון. נפרט אותם בפסקאות הבאות.
Alt Attribute מתאים לתמונה
לכל תמונה יש בקוד ערך Alt (באנגלית Alt Attribute), שהוא קיצור של alternative. זהו טקסט חלופי, בעל כמה תפקידים:
- ערך ה-Alt משמש במקרה של גלישה ללא תמונות, למשל בדפדפנים שמתרגמים את התוכן לכתב ברייל לעיוורים, או בכלים מסוג Text to Speech, שמקריאים את תוכן העמוד. במקרים אלה, במקום להציג את התמונה, משתמשים בטקסט של ערך ה-Alt.
- דפדפן האינטרנט מציג על המסך את ערך ה-Alt בזמן טעינת העמוד. הדפדנים של היום מציגים קודם כל את כל הטקסט, ורק לאחר מכן את התמונות, כדי ליצור תחושה שהעמוד עולה במלואו במהירות. בדרך כלל כל העניין לוקח לא יותר משבריר שנייה והגולשים לא רואים שבזמן הקצר הזה מופיע Place Holder במקומות שבהם אמורות להופיע תמונות, ובתוכו מופיע ערך ה-Alt. אם חיבור האינטרנט איטי, או שהעמוד הנטען בדפדפן עמוס במיוחד, ניתן להבחין בכך בטקסט החלופי של התמונות.
- במקרים שיש עומס על השרת, ולכן הדפדפן לא יכול להעלות את התמונות, יופיעו ערכי ה-Alt במקום התמונות עצמן.
מעבר לתפקידים הללו, תפקיד חשוב מאוד עבור ערך ה-Alt הוא בקידום אתרים. גוגל יודע לקרוא את ה-Alt ולהסיק ממנו מה יש בתמונה. מסיבה זו רצוי להכניס ערך Alt רלוונטי לתוכן העמוד, ושיכיל את מילות המפתח במידת האפשר, אך ללא אופטימיזציית יתר.
אם נחזור אל תמונת הצימר הכפרי שלנו, נוכל לתאר אותה למשל כך: "צימר רומנטי בגולן", או "בקתה רומנטית עם ג'קוזי". רצוי להימנע מלהציף את ערך ה-Alt במילות מפתח כמו למשל בדוגמה הבאה: "צימר רומנטי, צימרים בצפון, צימרים להשכרה", כדי שלא ניחשב כספאמרים שדוחסים מילות מפתח. גוגל עלול להעניש על כך ולפגוע בדירוג האתר בתוצאות החיפוש האורגניות.
למעשה, הכלל החשוב ביותר הוא לא להשאיר את ערך ה-Alt ריק (בתקן w3c xhtml אנו נדרשים להוסיף מאפיין alt לכל תגית img בקוד, אך הערך של המאפיין יכול להיות ריק וזה לא יפיל את בדיקת התקן). הרי אנחנו יודעים שגוגל קורא אותו, וחבל להפסיד את ההזדמנות לתת לו עוד אינפורמציה על תוכן הדף. ראוי לציין שגם שימוש במילת המפתח המבוקשת בלבד (למשל "צימר") איננה מומלצת, כי היא כללית מידי ולא נותנת אינפורמציה מדוייקת על התוכן, כלומר, התרומה לגולש וגם לגוגל היא קטנה.
Caption וטקסט סביב לתמונה
בגלל המגבלות של גוגל בפיענוח תמונות, מנוע החיפוש צריך לקשר בין התמונה לבין הטקסט שנמצא סביבה, כלומר ההקשר, וכך גוגל מבין שהתמונה קשורה לתוכן שסביבה, או לתוכן הקרוב אליה ביותר. התמונה באתר משולבת לפעמים בתוך הטקסט, או שהיא מופיעה לצד הטקסט מימין או משמאל. בכל מקרה, כדי ליצור קשר חזק וברור בין התמונה לתוכן, ולגרום לגוגל להבין מה נושא התמונה, ניתן להוסיף Caption (הסבר או כיתוב לתמונה), שמופיע בד"כ מתחת לתמונה או לצידה ומתאר אותה. מכיוון שזהו הטקסט הקרוב ביותר לתמונה, יש לו משקל רב בלימוד מנוע החיפוש מה יש בתמונה.
הדרך הנכונה לביצוע Caption היא להכניס את התגיות של התמונה (img) ושל הטקסט שיופיע כ-Caption שלה, לתוך תגית div אחת משותפת. כאשר התמונה והטקסט מופיעים קרובים זה לזה בתוך הקוד, זה מדגיש את הצימוד ביניהם, וגוגל מבין שיש קשר חזק בין התמונה לבין התוכן הקרוב אליה.
מכיוון שמנוע החיפוש של גוגל מקשר בין התמונה לבין הטקסט סביבה, התמונה עשויה להופיע בתוצאות החיפוש האורגניות כשמחפשים מילים או ביטויים שקיימים בטקסט זה. אם למשל הוספנו Caption שמדבר על צימרים בצפון, התמונה שמופיעה בעמוד שלנו מקושרת ע"י גוגל לנושא זה, ואם מישהו יחפש "צימרים רומנטיים בצפון", תמונה זו יכולה להופיע בתוצאות החיפוש האורגניות שגולש זה יקבל. וזהו רווח נקי שלנו - תמונות בתוצאות האורגניות בגוגל הן יתרון, הן מביאות לכניסת גולשים מרובה יותר, הן בולטות יותר ומופיעות גם בחיפושי תמונות ב-Google Images.
שם הקובץ
לכל תמונה השמורה אצלנו במחשב יש שם קובץ. יכול להיות שלכם אישית לא מפריע ששמות הקבצים יהיו סתם מספרים סידוריים (כמו אלה שניתנים אוטומטית לקבצים שמקורם במצלמות דיגיטליות). אבל כדאי לזכור שכשמעלים תמונה לעמוד באתר אינטרנט, מופיע שם הקובץ של התמונה בקוד של אותו עמוד, וכשגוגל סורק אותו, הוא קורא גם את שם הקובץ. אם שם הקובץ הוא חסר משמעות לגבי תוכן התמונה ותוכן העמוד, גוגל לא יפיק ממנו שום אינפורמציה. שמירת קובץ התמונה תחת שם בעל משמעות תעזור לגוגל להבין את התמונה, ולהסיק מה מופיע בה. אם שם התמונה אכן רלוונטי לתוכן העמוד, ייתכן שתמצאו את התמונה שלכם בתוצאות חיפוש התמונות של גוגל.
אופטימיזצייה של שם הקובץ יכולה לעזור בקידום, אך היא משמעותית הרבה פחות מכתיבת ערך Alt אופטימלי. אם יש באתר שלכם עשרות תמונות, ייתכן שההשקעה בשינוי שמות הקבצים איננה משתלמת.
תמונה שהיא קישור
תמונה היא כידוע אלמנט ויזואלי, והיא מושכת את תשומת הלב של הגולשים יותר מאשר טקסט רגיל. לאנשים יש נטייה ללחוץ על תמונות ולכן, שילוב של תמונה שהיא קישור יכול לתרום במספר פרמטרים:
- הורדת אחוז הנטישה bounce rate של האתר - כיוון שהתמונה מהווה תמריץ להקלקה עליה, ובכך לכניסה לדף נוסף באתר במקום ליציאה מהאתר.
- מספר הדפים לביקור באתר pages/visit עולה - מסיבות זהות.
- הגדלת זמן השהייה הממוצע באתר average time on site - הגולש לוחץ על תמונות, מגדיל תמונות ומתבונן בהן, או עובר מדף לדף באמצעות קישורים אלה, וכך שוהה באתר זמן ממושך יותר.
גוגל לוקח בחשבון את הפרמטרים הללו בשקלול מדדיי האיכות והרלוונטיות של האתר, ושיפור המדדים השונים יביא לדירוג טוב יותר בתוצאות החיפוש. אולם לתמונה שהיא קישור יש עוד יתרונות שהם לא קידומיים, אלא יותר שיווקיים:
- הגולשים שלוחצים על תמונות, עוברים לעמודים נוספים באתר ונחשפים לחומר רלוונטי נוסף בנושא שמעניין אותם וכן למסר השיווקי של האתר.
- האתר נראה מקצועי יותר ועשיר. זוהי תרומה מבחינת שיווק האתר באינטרנט.
- בין אם מדובר בלחיצה על התמונה להגדלה או למעבר לעמוד אחר, תמונה שהיא קישור מגרה להישאר יותר באתר.
- תמונות לחיצות משפרות את חוויית הגלישה. אנשים נוטים ללחוץ על תמונות, ואם הם לוחצים ולא קורה כלום, חוויית הגלישה נפגמת, והגולשים עלולים להרגיש כאילו משהו לא בסדר באתר.
- במקרים שבהם התמונה היא קישור, אין לקישור עוגן טקסטואלי, ולכן ערך ה-Alt משמש כעוגן הקישור. גוגל נעזר בערך ה-Alt כעוגן הקישור לדף הנחיתה ומטרגט אותו בהתאם.
סיכום
תמונות חשובות להעשרה והעצמת החוויה של הגלישה באתר ולכן הן כלי חשוב בארגז הכלים לשיווק באינטרנט. כדי להרוויח את המקסימום מהתמונות באתר, כדאי לעשות להן אופטימיזציה על ידי שימוש בערך Alt רלוונטי, הכנסה נכונה של Caption לתמונה, ורצוי להיעזר בשמות קבצים אינפורמטיביים במידה וניתן לעשות כן בנקל.
איזה תמונות העלתם לאתר שלכם, ואיך אתם מלמדים את גוגל מה רואים בהן?
ערך Alt לתמונה
ראה הסבר מפורט במדריך ה-xhtml שלנו פה:
http://www.mgweb.co.il/xhtml_images
בהצלחה!
דוד
ערך alt