הכר את הרשתות החברתיות הקיימות
מאז חשיפתן של אתרי הרשת החברתית, כגון: פייסבוק, טוויטר, מיי-ספייס ואחרות, הרשתות החברתיות מושכות אליהן מליוני משתמשים שחלקם הפכו את השימוש בהן לעיסוק יומיומי. גם עכשיו, בזמן כתיבת המאמר, יש כאלה השוקדים על פתיחת אתרי רשת חברתית חדשים, עם טכנולוגיות מתקדמות ותמיכה במגוון האופנתי ביותר של יישומים עכשוויים, כדי לקחת חלק בתרבות הרשתות החברתיות המתפתחת.
רוב הרשתות החברתיות בעלות קווי דמיון זו לזו מבחינת הפונקציונאליות שלהן, אך חלקן יוצרות שיתוף סביב מגדר, שפה, דת או הזדהות עם רעיונות מסויימים הייחודיים רק להן. גם באתרים הפופולריים ביותר, שדומים ברעיון הכללי, ניתן למצוא ייחוד. למעשה, האתרים המובילים בתחום זה מחולקים ל-2 סוגים: אלו הפונים לקהל באשר הוא ואלו הפונים לקהל ממוקד ומפולח.
"פייסבוק" לדוגמא, הוקמה ע"י מרק צוקרברג במטרה המקורית ליצור רשת חברתית עבור סטודנטים בהרווארד ומגיעה כמעט לכל גולש שחפץ לקחת בה חלק. למרות שהוקמו אתרים דומים במהותם, היא שומרת על מקומה לעומתן: היא מעוצבת בפשטות, קלה מאוד לשימוש, מאפשרת שליטה ברמת הפרטיות, אינה מוגבלת לקבוצה של משתמשים ופתוחה לכולם. פייסבוק מאפשרת לפתוח דף עסקי, ליצור קבוצות בתחומים מסויימים, להזמין לאירועים ולהציג פרסומות. היא אינה ממוקדת מטרה אחת ומתאימה לכל אחד.
הרשת החברתית "טוויטר" נחשבת כרשת החברתית הגדלה במהירות הגבוהה ביותר בעולם, כאשר רוב השימוש בממשק שלה מבוסס על הודעות SMS, המגבילות את גודל ההודעה ל-140 תווים. הרעיון מאחורי הקמתה הוא האפשרות לעקוב אחר הודעות של משתמשים בזמן אמת והעברת המידע מאחד לשני במהירות.
רשת חברתית נוספת היא "לינקד-אין", אשר מוגדרת כרשת חברתית-עסקית. גם היא כמו פייסבוק, מאפשרת ליצור פרופיל אישי, אך הייחוד שלה הוא האפשרות ליצור קשר עם אנשים אחרים, ברמה העסקית וליצור קבוצות ייחודיות על פי הגדרות אלה ופעילויות עסקיות נוספות בקרב חברי הרשת.
גם מנוע החיפוש גוגל, השיק לאחרונה רשת חברתית הנקראת "גוגל פלוס" (לאחר מספר נסיונות כושלים למערכות שיתוף שכשלו, כגון "גוגל באזז"). כדי לקחת נתח בעולם הרשתות החברתיות וכדי לשמור על ייחוד, ייצרה גוגל+ מעגלים של רשתות חברתיות קטנות בתוך רשת האם. המטרה שלהם היא לנתב את המידע המועבר אליה למעגל החברים המתאים לה בלבד, כדי לחסוך מאחרים את המידע הלא רלוונטי עבורם. מעגל של בני משפחה, מכרים, חברים וכו'. בנוסף, הוסיפה גוגל פונקציות שונות כמו שיחת וידאו רבת משתתפים לחבריה ואפשרות להעלות תמונות במהירות גבוהה לרשת.
טיפים להקמת אתר רשת חברתית חדשה
למרות הגאות באתרי רשת חברתית, אין זה אומר שהבאר יבשה. אולי אתם תהיו הממציאים החדשים של רשת חברתית שטרם נראה כמוה? אז מה בעצם צריכה הרשת החברתית שלכם להציע?
השלב הראשון הוא להחליט איזו רשת אתם רוצים לבנות: רשת הממוקדת מסביב לנושא מסויים (נניח רשת כלשהי למוסיקאים) או רשת הפתוחה לכל (כמו פייסבוק). נניח שיש לכם רעיון הבוער בעצמותיכם להקים רשת חברתית סביב נושא מסויים, אשר ימשוך אליו גולשים מרחבי העולם, שממתינים לאתר שאתם תבנו. מה הלאה? להלן מספר המלצות שאספנו עבורכם כדי שתצליחו במשימה:
- זהות עצמית – אם אתם רוצים להתחרות באתרי רשת חברתית אחרים, ספקו קודם כל את האפשרות של כל גולש למצוא את מקומו האישי. כמו ברשתות הגדולות, כרטיס אישי, עם אפשרות הצגה אישית, ויזואלית ומילולית היא חובה ובסיס בכל הקמה של רשת חברתית חדשה.
- מיתוג אישי – זהו עידן המיתוג האישי, וכתובת עמוד הפרופיל באתר אצלכם זה האינדיבידואליות של בעל הפרופיל. גולשים משתמשים בקביעות באותו שם משתמש בכל הרשתות החברתיות שבהן הם חברים. יש להם אותו בדף הבית בפייסבוק, בטוויטר, אולי אפילו בכרטיס הביקור שלהם. זו אפשרות עבורם להוסיף את האתר שלכם לרפרטואר שלהם, כאשר שם המשתמש שלהם יהיה חלק מכתובת עמוד הפרופיל שלהם באתר.
- להרגיש חלק מקבוצה – כולנו אוהבים להרגיש "שייכים". רשת חברתית תהפוך למפלה, אם לא תאפשרו בה התקבצות של חברים סביב נושא משותף. תקראו לזה חדרים, קהילה, קבוצה, דף מעריצים, מעגלים או כל דבר אחר, העיקר שיתאפשר לגולש להצטרף או להיות חלק מפעילות משותפת המשוייכת רק למספר מצומצם של חברים באתר. אם יש לכם רשת חברתית של אוהדי מכוניות מהירות, אין ספק שקבוצה של אוהבי "מוסטנג" תוקם, אם בעזרתם או בלעדיה. אפשרו לגולשים שלכם באתר ליצור קבוצות משלהם, על פי תחומי העניין שהם בוחרים והם אולי יזמינו חברים פוטנציאליים אחרים להצטרף במיוחד לקבוצה הזו.
- מיקוד וייחודיות – לכולנו יש את הצורך לקחת חלק במשהו מיוחד וייחודי. מיצאו יישומים איכותיים שיצרו את התחושה של ייחודיות לחברי הרשת, משהו שלא נמצא באתרים חברתיים אחרים, כך שתחזקו את האלמנט הרגשי עוד יותר ותמשכו את הגולשים לקחת חלק דווקא באתר שלכם.
- הנעה לפעולה בלחיצת כפתור – צרו אפשרות ליצור פעולת שרשרת בלחיצה אחת. כך תוכלו להבטיח שהגולשים יחזרו שוב. לדוגמא: ה"לייק" בפייסבוק הוא לא רק הבעת דיעה ודירוג מידע של אחרים, הוא גם יוצר פעולת שרשרת עם חברים אחרים באתר וכל תגובה של חבר אחר, מופיעה בדף שלכם שוב ושוב ומגרה אתכם להגיב או לפחות לקרוא. כפתור הפעולה הזה יכול להפוך ל-80% מפעילות החברים באתר שלכם, גם כשאין להם חשק לכתוב הודעות ארוכות.
- לתקשר, לתקשר, לתקשר – אל תשכחו שדיבור ישיר ואינטימי הוא חלק מרשת חברתית. למרות הרצון של הגולשים לראות ולהיראות בפומבי, רשת חברתית היא מקום להיכרות עם אנשים אחרים ולא רק עם קבוצה. יישום של צ'ט יהיה בעל חשיבות מכרעת באתר, לא פחות משיתוף המידע, התמונות והסרטונים.
- פרטיות – אנשים אולי אוהבים לשתף, אבל יש מסרים שהם רוצים שלא כולם יחשפו אליהם. הגדירו מדיניות פרטיות פשוטה ונוחה המאפשרת כברירת מחדל הגנה מלאה על הפרטים האישיים של החברים ברשת. כמו כן, תנו אפשרות לשנות בצורה פשוטה את הגדרות הפרטיות: מי יראה את התמונות שפירסמתי, מי יקרא את הפוסט שכתבתי וכיו"ב.
נכון, הקמת רשת חברתית היא דבר מורכב. אמרנו אפשרי, לא אמרנו פשוט. צריך רק לזכור שפניהם של אתרי הרשת החברתיים השתנו באופן דרמטי במהלך השנים, לזכותה של פייסבוק, שהחלה את דרכה בקטן קטן עם כמה סטודנטים שנרשמו לאתר אוניברסיטה מקומי. הימים האלה כבר עברו מזמן. בניית אתר רשת חברתית תצליח כיום אם האתר יהיה חסר גבולות וייחודי, קל לשימוש, נגיש ותמיד זמין, גם לפוסטים בנושאים הנחשבים לשוליים. אתר שמאפשר שיתוף בקלות, התחברות עם אנשים חדשים וכמובן שמירה על פרטיות.