היסטוריה שכולה פלאש
מי שמכיר את עולם האינטרנט מלפני מספר שנים, ודאי זוכר את אתרי הפלאש הצבעוניים והדינאמיים עם מסכי הפתיחה המרשימים שלהם. בוני אתרים בעבר, גרסו כי אין כמו פלאש Flash כשרוצים להשאיר רושם על הגולשים באתר. טכנולוגיית פלאש, כך נטען, מתאימה לאתרי תדמית, כיוון שהשימוש שהיא מאפשרת באלמנטים דינאמיים של תנועה וקול, יוצר אווירה הנחרטת בליבו של הגולש, ועימה נשאר בליבו גם המותג או שם החברה העומדת מאחורי האתר. בעלי עסקים רבים שהתרשמו מאוד מהעיצוב הוויזואלי ומהדינאמיות של התפריטים, אכן בחרו להקים אתר בפלאש או אתר המעוצב ברובו בטכנולוגיה זו.
כיום, הרוח נושבת לכיוון אחר. כאשר בונים אתר אינטרנט עבור חברה, עסק או מוצר כלשהו, רצוי לשקול את מידת ההצלחה שתהיה לו מבחינות רבות כמו: האם נצליח לקדם את האתר בגוגל במאמצים סבירים? האם הוא יענה על הצורך של הגולשים בחווית הגלישה ובתוכן איכותי? האם הוא יענה על הציפיות ממנו מבחינת כמות ההמרות או המכירות דרך האתר? האם הוא יעלה במהירות? האם הוא בכלל יעבוד על טלפונים חכמים?
הקמת אתר בפלאש - למה לא בעצם?
כאשר שוקלים את הנקודות הנ"ל ונקודות נוספות, הבחירה של פיתוח אתרי פלאש Flash נראית לא מתאימה לרוח החשיבה בימינו. להלן רק מספר סיבות כדוגמא, מדוע אין להשתמש יותר בפלאש:
- זמן טעינה - אתרי פלאש הם מיסודם איטיים. הסיבה לכך היא שכל האתר בנוי כאובייקט יחיד שהדפדפן טוען במלואו בעת הכניסה לאתר. אם בכניסה לעמוד של אתר סטנדרטי ללא פלאש מתמודד הדפדפן עם הורדה של 200K של מידע מהשרת על מנת להציגם לגולש, בכניסה לאתר פלאש נאלץ הדפדפן להוריד אובייקט פלאש גדול שלעתים מגיע לנפח 5M (פי 25 גדול יותר), או אף יותר. הורדה זו היא איטית ומאלצת את הגולש להמתין ולהמתין, עד אשר הוא הרבה פעמים מוותר ויוצא מן האתר.
- משאבים - השימוש בפלאש מצריך תוסף מיוחד המותקן על הדפדפן, אשר מטפל בעצמו באובייקטים (כיוון שהדפדפן לא יודע כיצד להתייחס אליהם). לכן, נוצר מצב של צריכה גדולה מאוד של משאבי מערכת במחשב (בעיקר זיכרון) המציג את האתר.
- חווית גלישה ירודה - אנשים בימינו הם חסרי סבלנות ורוצים להתמקד בעיקר שבאתר: המידע והתוכן. בעת עיצוב אתרי פלאש, עיצוב התפריטים מנסה לשלב אפקטים דינמיים וקוליים, ובכך נוצרים תפריטים המציקים לגולש מרוב דינמיות יתר וצלילים המופקים מהם בכל דפדוף ומקשים עליו בניווט באתר. גם תכני האתר מעוצבים בפונטים לא שגרתיים שמנסים לשדר יחוד, אך בוא בעת מקשים את הקריאות ומתישים את הגולש בקריאה ממושכת.
- מיתוג - העיצוב הכללי של האתר נעשה ברוב המקרים בדינמיות יתר עם הרבה מאוד אפקטים קופצניים שגונבים את תשומת הלב של הגולש ממה שהוא מחפש ומסיטים אותו מהמסר המקצועי החשוב כל כך לעבר מסר מצועצע ולא אמיתי.
- ניהול תוכן - אתרי פלאש הינם ברובם המוחלט אתרים סטטיים מבחינת התוכן ומתקשים לשלב מערכת תוכן דינמית המאפשרת הוספת תכנים ועדכונים שוטפים באתר. אם נרצה להוסיף עמוד טקסט חדש לאתר, נאלץ לחזור אל המתכנת שבנה לנו את האתר ולא נוכל לעשות זאת בעצמנו.
- קידום אתרים - מנועי החיפוש מתקשים לקרוא ולפענח אלמנטים בפלאש ובמיוחד לסרוק את העמודים הפנימיים באתר. לכן, רוב אתרי הפלאש אינם מקודמים במנועי חיפוש, או אף גרוע מזה, עמודיהם כלל אינם נסרקים ואינם זמינים באינדקס של מנוע החיפוש, אפילו בחיפוש ישיר של שם המותג עצמו.
- נגישות לבעלי מוגבלויות - כמו מנועי החיפוש, גם כלים שונים לנגישות אתרים לבעלי מוגבלויות (כגון תוכנות הקראת מסך לכבדי ראיה) מתקשים לפענח את האתר ובכך אנו מאבדים קהל שלם שלא מקבל נגישות לאתר שלנו.
- תאימות לדפדפנים - אתרי פלאש ואובייקטים של פלאש באתרים ללא פלאש, אינם נתמכים עוד בדפדפנים שונים, כגון דפדפן ספארי המשמש הרבה מאוד טלפונים חכמים (למשל אייפון). זהו עוד קהל לא מבוטל בגודלו שאינו מקבל נגישות לאתר מבוסס פלאש.
תחליפים לטכנולוגיה שעבר זמנה
חברות רבות מסירות בהדרגה את תמיכתן בטכנולוגיית הפלאש ומחפשות אלטרנטיבות חדשות. גם חברת Adobe שהמציאה ומפתחת את הפורמט מנסה לאחרונה לספק אלטרנטיבות אחרות לטכנולוגיה המיושנת שלה.
אז מה מציע השוק כתחליף לטכנולוגיה המיושנת? ראשית, בראש ובראשונה, פיתוח האתר יהיה מבוסס על קוד html סמנטי עם תפריטים ותכנים שיכולים להיקרא על ידי מנועי החיפוש ועל ידי תוכנות נגישות למיניהן. אין בעיה לייצר היום מסגרת עיצובית מרשימה לאתר באמצעות שימוש פשוט בקוד html ובמסמך CSS לעיצוב. בשילוב חכם של תמונות PNG שקופות, סרטוני וידאו, אפקטים בקוד JS, ניתן להגיע לממשק מרהיב ושובה לב דיי בקלות.
אך מה לגבי ליטושים וגימורים איכותיים יותר בממשק למשתמש ובאפקטים מרהיבים? הסטנדרט של HTML5 שעדין נמצא בעיצומה של הגדרה, וסטנדרט תואם של CSS3, יספקו לנו ליטוש וגימור איכותי למבנה האתר בקלות יתרה. עד ימינו אנו, השימוש ביכולות פלאש מצריך תוסף המותקן על הדפדפן, כיוון שהשימוש באובייקטים פלאשיים הוא למעשה הרחבה על קוד ה-html הרגיל. הסטנדרט החדש HTML5 יאפשר למעשה בצורה מאוד פשוטה יכולות עיצוביות מתקדמות כבר בקוד, ללא הרחבות מיוחדות ותוספים על הדפדפן. סטנדרט זה כבר היום נתמך בצורה טובה בדפדפנים מסוג כרום, פיירפוקס וספארי ורק בגרסת מיקרוסופט חל (כרגיל) מעט עיכוב והוא נתמך החל מדפדפן אקספלורר בגירסה 9 שיצאה באמצע שנת 2011.
אז מה מספק לנו HTML5? בסטנדרט החדש, האתר יהיה בנוי מתגיות סמנטיות עוד יותר מהיום, שיאפשרו הגדרה ברורה בקוד של אזור תפריט ראשי, תפריט צידי, חלק תחתי Footer, וכיו"ב. אל כל אלו יתווספו שלל יכולות עיצוביות מרהיבות כגון עיגול פינות של אובייקטים, מעבר בין צבעים (גראדינט), אפקטים של תנועה, צליל, וידאו והנפשה. כל אלו יהיו חלק מהסטנדרט שיתמך בדפדפן ללא שימוש בתוספים, ועל כן נקבל אתרים מרהיבים שהם סופר מהירים ביחס לפלאש וכמעט ואינם זוללי משאבים.
מי שמפתח בקוד JS, מכיר ודאי את ספריית jquery וספריות דומות נוספות שעושות שימוש מתקדם בקוד ה-JS. ספרייה זו מספקת אובייקטים מיוחדים שלוקחים אתר רגיל והופכים אותו לדינמי ומיוחד יותר, והכול על ידי שימוש פשוט מאוד בקוד שהוכן ונבדק על ידי אלפי משתמשים. בספריית jquery ניתן למצוא לא מעט אפקטים של דפדוף בין עמודים ותצוגה מקדימה של מאמרים ותמונות, מצגות וגלריות עשירות ועוד.