מאמרים אחרונים מאמרים אחרונים
12/01/2022 12:57
בניית חנות באינטרנט למדבקות קיר מעוצבות ולתמונות קנבס
05/01/2022 15:55
אתר מכירות פומביות לרכישת מוצרים באמצעות שיטת המכרז האנגלי לפיה זוכה בעל ההצעה הגבוהה ביותר
תגובות אחרונות תגובות אחרונות
מדריך CSS - מתחילים
17/01/2022 19:35
היי, עיצוב עושים עם CSS, ולא ...
מדריך CSS - מתחילים
16/01/2022 20:41
האם יש אפשרות לעצב רקע בתוך דף...
מדריך CSS - מתחילים
18/11/2021 10:18
היי ינון, אתה צריך את הטקסט ש...
תגובות אחרונות פוסטים אחרונים בפורום
03/05/2022 18:51
היי, האם קידום ממומן יכול לעב...
03/05/2022 18:50
היי, אני מוכר ארונות, חלקם מו...
03/05/2022 18:44
היי, אני בחורה חרדית בעלת חנו...
24/04/2022 14:21
היי, יש לי חברה שמוכרת שעונים...
24/04/2022 14:21
היי, יש לי חנות אינטרנטית עם ...

בניית אתרים מונגשים לבעלי מוגבלויות

  1. דף הבית
  2. מרכז ההדרכה
  3. סטנדרטים ותקנים
  4. בניית אתרים מונגשים לבעלי מוגבלויות
בניית אתר מונגשים לפי תקן WCAG

מהו אתר מונגש?

לפי הערכות שונות, כ-20% עד 30% מהגולשים באינטרנט הינם בעלי מוגבלויות: מוגבלות בעבודה עם העכבר או המקלדת, בעיות בתפיסה חזותית, בעיות ראיה או עיוורון צבעים. ניתן לכלול בספירה זו גם כאלו המתקשים בהבנת השפה, כגון עולים חדשים, וכן מבוגרים שמתקשים בגלישה באינטרנט באופן כללי.

הנגשת אתרים לבעלי מוגבלויות היא התאמה של אתרי אינטרנט לאנשים שיש להם מוגבלות, וזאת על מנת לאפשר להם חוויית משתמש טובה יותר. ההתאמה באה לידי ביטוי בטפסים (למשל, טופס יצירת קשר), בתפריטים, בצבעי האתר ועוד.

אתר שעבר הנגשה לבעלי מוגבלויות, מכונה אתר מונגש או אתר נגיש.

מהם היתרונות של אתר נגיש?

אתר נגיש עוזר לכם גם מבחינה עסקית בכמה אופנים:

  • קהל גולשים רחב יותר - 20%-30% מהגולשים באתר הינם בעלי מוגבלויות וללא הנגשה של האתר עבורם הם לא יבינו את המסרים של האתר, יתקשו לנווט בתוכו וימהרו לעבור לאתר המתחרה. הנגשה של האתר תאפשר מתן שירות גם למי שהינו בעל מוגבלות וזהו רווח ברור לבעל האתר.
  • תאימות למנועי החיפוש - אתר מונגש הוא אתר שמקודם גבוה יותר במנועי החיפוש. יש לכך מספר סיבות, אבל הסיבה המרכזית היא שזהו אתר שחוויית המשתמש בו טובה יותר, כיוון שהוא נוח יותר לניווט ולשימוש בקרב הגולשים. על כן, גולשים ישארו בו לפרקי זמן ארוכים יותר, אחוז הנטישה ממנו יהיה נמוך יותר, כמות הדפים הממוצעת לכל גלישה תהיה רבה יותר וכן הלאה. נתונים סטטיסטיים אלו, הינם נתונים שגוגל מייחסים להם חשיבות גבוהה בקביעת מיקומי האתר בתוצאות החיפוש.
  • טוב שם טוב משמן טוב - האתר שלכם מייצג את העסק שלכם. אתר שעבר הנגשה מייצג עסק שמכבד בעלי מוגבלויות, ואנשים (לא רק בעלי מוגבלויות) יודעים להעריך זאת היטב בבחירת העסק איתו הם רוצים לעבוד.

לסיכום, אפשר לומר כי אתר נגיש הוא אתר שמוכר יותר לבית העסק. חשיבה עסקית נכונה תמיד כוללת בתוכה הנגשה של אתר האינטרנט.

קצת על הנחיות WCAG ועל התקן הישראלי

הנגשת אתרים מבוצעת לפי הנחיות WCAG (בשמו המלא: Web Content Accessibility Guidelines), אשר פותחו על ידי ארגון W3C (בשמו המלא: World Wide Web Consortium).

הנחיות WCAG כוללות בין היתר הנחיות על התאמת צבעי האתר, טפסים, תפריטים, סרטוני וידאו, תמונות, קישורים ואלמנטים שונים באתר. מטרת ההנחיות היא ליצור אתר אשר יהיה "ידידותי" יותר לאותם בעלי מוגבלויות ולאפשר גם להם חוויית גלישה טובה. 

גירסת ההנחיות החדישה כיום היא WCAG 2.1 והיא כוללת 3 רמות שונות של הנגשה: A, AA, AAA, כאשר AAA היא הרמה הגבוהה ביותר.

כיום, מחייבת המדינה בחוק להנגיש כל אתר חדש ברמה A או AA בהתאם לאופי העסק. המדינה עושה זאת במסגרת סעיף 35 לתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), התשע"ג-2013, ובהתאם לתקן הישראלי לנגישות תכנים באינטרנט ת"י 5568, שלמעשה מאמץ את מסמך הקווים המנחים WCAG 2.0 Level AA של ארגון W3C.

איך מבצעים הנגשת אתר אינטרנט?

אנו רואים את הנגשת האתר כשילוב של 3 דברים:

  • התאמת קוד האתר - התאמה זו כוללת שינויים בפונקציונאליות ובעיצוב של האתר, כדי להתאימו לבעלי מוגבלויות
  • סרגל נגישות - אוסף כלים שנותנים פתרון משלים להנגשת האתר
  • הצהרת נגישות - הצהרה משפטית על ההנגשה של האתר

בסעיפים הבאים במאמר זה נסקור את 3 החלקים האלו של הנגשת האתר.

הנגשת אתר אינטרנט: התאמת קוד האתר

בראש ובראשונה, אתר מונגש הוא אתר בעל קוד HTML בעל מבנה נכון יותר וסמנטי יותר:

  • כל חלק מבני באתר (header, footer, menu) צריך לכלול תגיות סמנטיות ברורות שנותנות משמעות לאותו מבנה. לדוגמה, תפריט הוא לא סתם אוסף קישורים, כי אם מוגדר כ"תפריט".
  • לכל תמונה יש לצרף תיאור תמונה (alt) המסביר אותה. לדוגמה, תמונה של איש עושה שימוש במוצר כלשהו צריכה לכלול ערך תיאור פנימי כגון "דוגמה לשימוש במוצר".
  • לכל שדה בטפסי האתר (טופס יצירת קשר, טופס הרשמה לרשימת התפוצה וכיו"ב) יש לקשר טקסט (label) שמסביר מהו תוכן השדה. לדוגמה, שדה להזנת כתובת דואר אלקטרוני צריך להיות מקושר לכיתוב "דואר אלקטרוני".

מעבר לסמנטיקה של האתר, על האתר לאפשר שימוש מלא בו הן באמצעות העכבר והן באמצעות המקלדת. שימוש מלא כולל חיפוש באתר, ניווט בתפריטי האתר, מילוי טפסים וכן הלאה.

התאמת הקוד כוללת הרבה דברים נוספים. מסמך ההנחיות של WCAG מתעד את רשימת הדרישות המלאה להתאמת קוד האתר.

לא רבים יודעים, אך קיימים היום דפדפנים ייעודיים לבעלי מוגבלויות, אשר יודעים להקריא לגולש את מבנה האתר ולהסביר לו היכן הוא נמצא כעת (בתוך תפריט, בתוך טופס וכו'), ואתרים שעברו הנגשה הינם קלים יותר לשימוש בדפדפנים אלו.

הנגשת אתר אינטרנט: סרגל נגישות

סרגל הנגישות הינו סוג של תוסף שנמצא באתר האינטרנט, שהפעלתו מאפשרת שימוש באוסף של כלי הנגשה שונים לנוחיות הגולש באתר. בדרך כלל, הפעלת סרגל הנגישות נעשית על ידי הקלקה על אייקון עם סמל של אדם נכה.

הכלים שניתן למצוא בסרגל הנגישות הם מגוונים, וסרגלי נגישות שונים מאפשרים שימוש בכלים מעט שונים. יחד עם זאת, רוב סרגלי הנגישות כוללים לפחות את האפשרויות הבאות:

  • שינוי גודל התצוגה
  • שינוי גודל הכתב
  • שינוי סוג הפונט לפונט סטנדרטי שנוח יותר לקריאה
  • שינוי בניגודיות הצבעים באתר - למשל כתב כהה על רקע בהיר, כתב בהיר על רקע כהה או תצוגת שחור-לבן
  • הגדלת הסמן של העכבר לסמן בולט יותר
  • מניעת ריצודים והבהובים שונים
  • הדגשת כותרות
  • הדגשת קישורים
  • הצגת תיאורים לתמונות

שימו לב: עסקים רבים חושבים כי הטמעה של סרגל נגישות באתר שלהם מספיקה כדי לצאת ידי חובה מבחינת החוק, אך הדבר אינו נכון ואינו מהווה תחליף להנגשה מלאה של האתר.

סרגל הנגישות של מיזם גרופ

הנגשת אתר אינטרנט: הצהרת נגישות

הצהרת הנגישות הינה מסמך משפטי שצריך להיות זמין בהקלקה על קישור באתר.

הצהרת הנגישות צריכה לכלול מספר פרקים:

  • הסבר קצר על נגישות אתרים ועל הצורך בהנגשה
  • רשימת פעולות שננקטו על מנת להנגיש את האתר
  • רשימת כלי נגישות נוספים שזמינים לגולש באתר
  • סייגים כלשהם לנגישות והצגת בעיות או כשלי נגישות ידועים באתר
  • הסבר על הסדרי הנגישות של העסק הפיסי (אם קיים)
  • מתן אפשרות לגולשים לדווח על בעיות נגישות באתר

שימו לב: הצהרת הנגישות צריכה להיות מותאמת לאתר, כיוון שהיא מציגה את הפעילות שנעשתה להנגשת האתר הספציפי בו היא נמצאת, הצגת כלי הנגישות שרלוונטיים לאותו אתר וסייגי הנגישות של אותו אתר. לכן, הצהרת נגישות של אתר א' אינה מתאימה לאתר ב', והעתקה של מסמך הצהרת הנגישות מאתרים אחרים ברשת, לא זו בלבד שמדובר בהפרת זכויות יוצרים בעצם ההעתקה, אינה נותנת פתרון מספק.

חישבו על הנגשה בטרם התחלתם את הקמת האתר החדש שלכם

אם אתם מתכננים להקים חנות וירטואלית חדשה או אתר אינטרנט כלשהו חדש, חובה עוד בטרם ההקמה לוודא כי האתר שתקימו יהיה מונגש לבעלי מוגבלויות. הנגשה של אתר שאינו מונגש היא הרבה פעמים מורכבת יותר מהקמת אתר חדש מונגש.

הנגשת האתר של העסק היא לא רק חובה בחוק, אלא גם משהו שמשפר את המכירות של העסק, ובכך זהו אינטרס ברור לעסק שהאתר שלו יהיה מונגש.

חשוב לשים לב, כי בעלי אתרים רבים מסתפקים בהטמעת סרגל נגישות באתר שלהם ובהעתקת הצהרת הנגישות מאתר אחר, ובכך הם חושבים שיצאו ידי חובתם להנגיש את האתר. אך הדבר אינו נכון. הנגשת האתר חייבת לכלול התאמה של קוד האתר עצמו, והצהרת הנגישות חייבת להיות מותאמת לאתר ולא מועתקת ממקום אחר. בכל הנוגע להנגשת האתר, יש להתייעץ עם מומחי נגישות שזהו תחום עיסוקם.

הוספת תגובה
YouTube previewPlay

שנקפיץ יחד את העסק שלך לגבהים חדשים?

בניית חנות אינטרנטית של מיזם גרופ תעזור לך ביצירת סיסטם עוצמתי שמגדיל מכירות.

ההצלחה מבוססת על בניית חנות וירטואלית בחוד החנית עם הקמת מערך שיווק אפקטיבי שמגדיל חשיפה והמרות.

 

אל תהססו! מלאו את הטופס או התקשרו עכשיו 077-7644819

 
שנקפיץ לך את העסק?
לחץ כאן
התקשר עכשיו 077-7644819
או מלא את הטופס להלן: