מהו קידום אורגני?
כאשר אנו מקלידים שאילתא כלשהי במנוע החיפוש גוגל, מתקבלות במרכז העמוד תוצאות חיפוש אורגניות, שהן תוצאות שמנוע החיפוש מציג לפי מידת הרלוונטיות שלהן למילות החיפוש שהוקלדו. גוגל מתחשב בפרמטרים שונים על מנת לדרג את האתרים השונים, במטרה לתת לגולשים תוצאות שיענו על הצרכים שלהם ושהם ימצאו את האתר המתאים ביותר בשבילם. בין היתר, הדירוג מושפע מתוכן האתר והופעתן של מילות מפתח בתוכן ובכותרות, כמות ואיכות הקישורים הנכנסים לאתר ואופטימיזציית קוד ותוכן.
כל מה שנעשה על מנת להביא אתר למקום גבוה בתוצאות האורגניות נקרא קידום אורגני, והוא כולל את הפעולות הבאות:
- אופטימיזציית קוד - התאמת הקוד למנוע החיפוש. בין השאר, חשוב שבאתר יהיה שימוש בתגיות h1, h2, h3, ובתגיות המטא keywords ו- description. בנוסף, גם קיומם של מפת אתר ולוגו לחיץ בכל עמוד המפנה לעמוד הראשי, מסייעים לקידום בתוצאות האורגניות.
- אופטימיזציית תוכן - העלאת תכנים לאתר ואירגונו במבנה היררכי ברור, שיהיה נוח לגולשים וגם ברור וקל לסריקה ע"י מנועי חיפוש.
- קישורים - מבחינת גוגל, קישורים לאתר הם בבחינת המלצות עליו, ולכן מנוע חיפוש זה נותן ערך לא מבוטל לקישורים איכותיים, בעיקר מאתרים חזקים ומעמודים ראשיים באתרים אלו.
- תוכן עשיר באתר - ככל שהאתר מכיל תוכן רב יותר, והתוכן רלוונטי לנושא האתר, כך יעלה הדירוג של האתר.
יתרונות קידום אתרים אורגני
למרות שקידום אתר אינטרנט אורגני אורך זמן רב ודורש סבלנות, הוא מומלץ מאוד בגלל היתרונות הבאים:
- קידום לטווח הארוך - כל עבודת הקידום בגוגל נשארת לאורך זמן ברשת, בניגוד לפרסומת, שתיעלם ברגע שנפסיק לשלם עליה.
- כמות כניסות לאתר - קידום אורגני לאתר אינטרנט מניב תוצאות טובות יותר מבחינת כמות ההקלקות. אנשים כנראה מסתייגים מפרסומות ומעדיפים להיכנס לאתרים שהגיעו למיקום גבוה בזכות התוכן שהם מכילים. סטטיסטיקה מראה כי כ-70 עד 80 אחוזים מן הגולשים מקליקים דווקא על קישורים הנמצאים בתוצאות האורגניות ולא בקישורים הממומנים.
- קידום זול - גוגל לא גובה תשלום עבור מיקום כלשהו בתוצאות האורגניות. קידום איכותי דורש אמנם עבודה רבה, אך ניתן לעשות אותה גם ללא יותר מידי השקעה כספית, למשל ע"י הפצת מאמרים באתרי מאמרים והוצאת קישורים מהם אל האתר שלך.
מהו קידום ממומן?
בתוך המכלול של שיווק באינטרנט, קיימת אפשרות לפרסם את האתר בעמוד התוצאות בגוגל בתשלום. הקידום הממומן מופיע בראש העמוד, כאשר התוצאות הממומנות מודגשות ברקע צהוב. מודעות ממומנות נוספות מופיעות בצידי העמוד, תחת הכותרת קישורים ממומנים. התשלום עבור הפרסום בגוגל נעשה לפי מספר ההקלקות על המודעה (ובאנגלית PPC - Pay Per Click).
מיקום הופעתן של המודעות הממומנות נקבע על פי איכות המודעה והרלוונטיות שלה למילת החיפוש, וכן על פי גובה התשלום לכל הקלקה על המודעה. בתחומים תחרותיים מאוד, נאלצים המפרסמים לשלם תשלום גבוה עבור כל הקלקה. המחיר לקליק יורד ככל שהמודעה תואמת יותר את מילות החיפוש. בכך יוצרת גוגל מצב שבו גם המודעות הממומנות תואמות במידה מירבית לנושא אותו מחפש הגולש.
החיסרון העיקרי של קידום ממומן לעומת קידום אורגני הוא העלות והתלות בקיומו של תקציב. ברגע שאין תקציב פרסום, כמות הכניסות לאתר תרד באופן פתאומי, בניגוד לקידום אורגני, שהוא קידום לטווח הארוך.